5 idei despre cat timp sa alocam saptamanal miscarii fizice

Am modificat articolul ultima data pe: 14.11.19

 

Deoarece petrecem din ce in ce mai mult timp la serviciu, in scaun, la birou, si sanatatea are de suferit. Cercetarile arata ca pe masura ce petrecem perioade mai indelungate in repaus, starea de sanatate se degradeaza si cadem in rutine in dezavantajul nostru, care ne pot, chiar, scurta viata. Asta se intampla din cauza ca lipsa miscarii impacteaza negativ sistemul cardiovascular si metabolismul.

Lipsa contractarii musculare scade viteza circulatiei sangvine, reducand astfel eficienta intregului proces metabolic. Si, cum un necaz nu vine niciodata singur, cand petrecem mult timp in fata calculatorului tindem sa “ciugulim” mai mult, astfel ca si kilogramele se vor aduna fara sa ne dam seama.

Ce putem face, insa, pentru a ne bucura de timpul liber, de a fi mai activi si de a ne simti tineri? Cat timp ar trebui sa petrecem facand miscare si in ce fel ne ajuta asta?

Este recomandat sa petreci in jur de 30 de minute pe zi, cinci zile pe saptamana, facand activitati de intensitate medie, pentru a te mentine in forma. Iar daca esti in cautarea unor beneficii mai clare, e foarte posibil sa trebuiasca sa depasesti aceasta valoare si sa dedici mai mult timp dezvoltarii personale fizice.

In plus, in urma efectuarii unor exercitii, vei dobandi o stare de bine, deoarece creierul va elibera endorfine.

 

Ai nevoie de concentrare mai buna?

Daca simti ca iti pierzi interesul repede si ca sarcini obisnuite iti iau mult mai mult timp decat ar fi necesar, poate iti va ajuta sa incerci o plimbare in aer liber, intr-o zona bogata in vegetatie.

Astfel vei respira aer proaspat, iti vei odihni ochii (nu ii vei mai tine atintiti in ecran) si te vei relaxa, redobandindu-ti spiritul de observatie si rabdarea. Dupa doar 20 de minute te vei simti rejuvenat si gata de o noua sarcina.

 

 

Pentru reducerea presiunii sangvine

In cazul multor probleme de sanatate, exercitiul fizic moderat este indicat, tocmai pentru a pune sangele in miscare si a ajuta la rapidizarea metabolismului, astfel scotand din corp toxinele si ajutand la regenerarea celulara.

Potrivit unui studiu american, este indicat sa faci sport pentru cel putin 60 de minute pe saptamana, ideal fiind sa ajungi la 90 de minute saptamanale de exercitii fizice. Astfel, presiunea sistolica (exercitata de sange pe artere in timpul pomparii) este redusa, inima fiind protejata si scazandu-se riscul aparitiei unor afectiuni la nivelul aparatului cardiac.

Printre activitatile pe care le poti incerca se afla mersul, jogging-ul, sesiunile scurte de cardio sau ridicarea de greutati. Bineinteles, daca stii deja ca suferi de vreo afectiune, e de preferat sa vorbesti mai intai cu un medic, pentru a fi sigur/a ca alegi tipul de exercitiu potrivit.

 

Pentru imbunatatirea memoriei

Dupa o varsta, parca numai e la fel de simplu sa iti amintesti toate detaliile discutiei cu partenerul de viata, sa rememorezi in detaliu ce ai mancat acum doua zile sau ce ai purtat, ori sa te apuci de un nou hobby precum invatarea unei limbi. Miscarea ajuta creierul sa asimileze informatii si sa le retina, stimulandu-se astfel memoria de scurta si lunga durata.

Un studiu efectuat la Harvard sugereaza ca hippocampusul, partea creierului responsabila cu memoria verbala si invatarea, creste in urma efectuarii a cel putin 120 de minute de activitate de intensitate medie, in timpul saptamanii. Exercitiile aerobice (cardio) sunt indicate, deoarece necesita un efort sustinut si se folosesc de grupele musculare mari, punand in dificultate plamanii si inima.

Iar, daca nu iti surad niste abdomene si sarituri, poti oricand petrece timp pe o banda de alergare (aici gasesti lista noastra), o alternativa sanatoasa pentru orice varsta, deoarece nu pune presiune pe articulatii si poti adapta dificultatea si programul nevoilor tale.

 

Cum scapi de sedentarism cand ai un loc de munca solicitant

Daca jobul tau implica statul la birou ore in sir, cu siguranta vei simti ca ai nevoie de putina miscare si ca poti face cateva schimbari spre a-ti readuce starea de sanatate pe calea cea buna. In prezent, statisticile arata ca un angajat petrece, in medie, 10 ore in scaun, in fata unui ecran, citind, analizand si scriind, raspunzand la telefoane sau completand tabele.

Si nici acasa lucrurile nu stau mai bine, caci dupa atatea ore de munca esti obosit si nu te mai simti in stare sa fii activ, preferand sa te relaxezi in fata televizorului sau a calculatorului personal.

 

In acest caz, ar trebui sa incerci sa te mai ridici din scaun, cel putin o data la doua ore, pentru 10 minute, incercand sa te mentii activ macar doua ore din zece. Cand vorbesti la telefon, ridica-te de pe scaun si mergi in jurul biroului, iar cand citesti ceva misca-ti picioarele. Eventual, poti folosi un stepper pozitionat sub birou, pe care sa pasesti si in timp ce lucrezi, astfel incordandu-ti muschii din zona picioarelor.

Iar plimbarile pe bicicleta, in aer liber, joggingul ori drumetiile nu ar trebui sa lipseasca in weekend, cel putin 90 de minute de activitate fizica de intensitate medie (de preferinta cardio) putand face minuni in ce priveste dispozitia si sanatatea ta.

 

Cum iti poti imbunatati dispozitia mentala

Desi in tara noastra este inca un tabu, sanatatea mentala este si ea importanta, si se afla in corelatie directa cu cat de activi suntem din punct de vedere fizic. Din cauza stresului cotidian, mai ales in cadrul unui serviciu solicitant, depresia isi poate face cunoscuti coltii, in timp. Pentru a o combate, e util sa faci sport de orice fel.

Spre exemplu, 35 de minute de mers alert pe zi, pentru cinci zile pe saptamana, te vor ajuta sa iti imbunatatesti starea mentala. Daca esti mai curajos, te poti avanta in 30 de minute pe zi in sala de fitness, unde vei alterna antrenamente cardio cu cele de culturism, astfel pregatindu-ti corpul, scapand de kilogramele in plus, si relaxandu-te uitand astfel, macar pentru cateva zeci de minute, de grijle de zi cu zi.

Atunci cand petreci timp avand grija de corpul tau, obtii nu doar rezultate vizibile, dar si o viata mai frumoasa si mai lunga, calitatea existentei fiind cu mult imbunatatita. Dificil este sa incepi sa faci mici schimbari in rutina zilnica, pentru ca mai apoi sa devii dependent de miscare daca prinzi drag de aspectul acesta.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...