7 pasi ca sa inveti sa stapanesti longboardul

Am modificat articolul ultima data pe: 01.04.20

 

Longboardingul seamana foarte bine cu skateboardingul deoarece se foloseste de acelasi tip de vehicul, insa la o scara usor mai mare, asa ca nu exista foarte mari diferente in ce priveste manevrarea placii. In ce priveste multi cunoscatori, e mult mai usor sa inveti sa mergi pe longboard, pentru ca ai stabilitate mai mare datorita deck-ului mai lat, a axului viguros si a rotilor mai robuste.

Pentru a invata sa mergi pe placa, ai nevoie de o casca si pantofi cu talpa dreapta, care sa te ajute sa iti mentii echilibrul si stabilitatea. Daca tii mortis sa nu te accidentezi, poti adauga protectie si pentru incheieturi, mai ales pentru primele lectii, insa nu este neaparat necesar. Dupa ce obtii lucrurile cele mai importante, nu iti mai trebuie decat niste timp liber si cateva informatii privitoare la cum sa-ti faci visul sa devina realitate.

Iata cativa pasi care iti vor usura mult invatarea.

 

 

Alegerea stilului de longboard preferat

Daca ai de gand sa iti cumperi cel mai frumos longboard cu un anumit scop in minte, investigheaza putin piata si descopera care sunt formele si sub-tipurile de deck ce te vor ajuta mai mult. Unele sunt mai agile, in timp ce altele iti vor oferi un echilibru mai bun, asa ca e important sa iei in considerare aceste lucruri pentru a nu te alege cu un obiect pe care nu il poti manui asa cum vrei.

De regula, placile putin mai scurte de 40 inci pot prinde viteze mai mari, caci sunt mai agile, permitandu-ti sa faci freeriding si dowhnill (sa te dai la vale si sa faci curbe mai ascutite mult mai des). Optiunile mai lungi vor pune mai mult accentul pe stabilitate, fiind si mai late, acestea fiind variantele potrivite in cazul in care iti doresti mai mult un vehicul usor de purtat dupa tine, pe care sa il folosesti in drum spre birou sau scoala, spre exemplu.

Totodata, rotile cu care e echipat dispozitivul au importanta, caci pot fi rotunjite (potrivite pentru curbe si mers rapid) sau cu capete mai ascutite sau patratoase, si tari, adecvate mersului pe teren drept si lin.

 

Cum sa-ti alegi piciorul dominant

Membrul dominant este cel cu care te ghidezi, adica cel pe care il pui in fata pe placa, si cel cu care iti mentii echilibrul, caci arareori va parasi suprafata deck-ului. Pentru a-ti da seama care mod de mers e mai natural pentru tine, poti face un test al sigurantei, in care stai cu ochii inchisi si picioarele apropiate, rugand pe cineva sa te impinga usor din spate, fara ca tu sa stii momentul exact.

Astfel, primul picior pe care il pui in fata pentru a te reechilibra este cel pe care ar trebui sa il tii pe placa. Poti incerca si alte metode precum sa stai jos, complet intins, si sa observi cu care picior te ridici mai intai.

 

Cum pornesti

E simplu, tot ce trebuie sa faci este sa pui un picior in pamant si sa impingi usor, mai apoi ridicandu-l si pe acesta pe placa. In acest timp, vei tine piciorul dominant in fata, pozitionat cu varful acolo unde se afla axul pe dedesubt, unde vei vedea suruburile de prindere ale acestuia, iar membrul din spate se tine aproape de jumatatea placii sau spre coada.

Exerseaza de cateva ori la viteza mica, dupa care te poti incumeta si intr-un avant mai puternic, care sa te ajute sa iti schimbi postura.

 

Exersarea pozitiei pe placa

Poti sta in picioare, drept, cu genunchii usor aplecati sau chiar “pe vine”, insa aceste posturi necesita putin antrenament pentru a-ti veni natural, fara temere, cand rulezi la o oarecare viteza, chiar si pe trotuar, in parc. De regula, cu cat centrul tau de greutate este mai jos, cu atat mai echilibrat si sigur te vei simti pe patru roti. Facandu-ti putin avant, lasa-te incet, indoind putin genunchii, pentru a-ti da seama care e modul in care te simti cel mai stapan pe situatie.

 

Invatarea miscarilor de baza

Dupa ce ai invatat cum sa pornesti, si esti sigur pe tine, ia in considerare ca, uneori, va trebui sa te opresti mai abrupt, asa ca e necesar sa stii si cum sa franezi. Franarea pe aer se intampla cand te ridici pur si simplu in picioare, ridicand mainile spre laterale, pentru a simti vantul. Insa modul cel mai comun de oprire este frecarea unui picior de pamant. Pe masura ce vei invata sa faci curbe si sa te apleci, vei putea sa scazi din viteza si prin unduiri corporale, o miscare eficienta mai ales la vale.

Daca vrei sa mergi mai repede, iti vor fi utile niste manusi speciale sau unele facute de tine, unde vei adauga unor manusi obisnuite niste bucati de material tare (plastic gros de cativa milimetri) care sa reziste la frictiunea cu solul. Astfel, cand vrei sa te opresti cand mergi prea repede si te duci la vale, poti face sliding, care implica lasarea greutatii pe placa, in partea din fata, pe piciorul dominant, si atingerea mainii de sol, aplicand o usoara presiune pentru a obtine incetinirea.

 

Carvingul – sau cum sa manevrezi directia

Pentru a te bucura cu adevarat de longboardul tau, vei dori sa il folosesti, poate, si in trafic sau pe trotuar. Insa, ca sa nu incurci pe ceilalti, e necesar sa inveti cum sa te intorci intr-o parte sau alta si cum sa ii eviti pe ceilalti. Pe placa, acest lucru se intampla cand pui presiune pe o latura sau pe cealalta. In ce directie te inclini, intr-acolo vei merge.

Sa spunem ca pozitia ta e una obisnuita pe placa (piciorul stang in fata). Cand pui presiune din calcaie, te vei intoarce spre stanga, iar cand te apleci usor spre varfuri, vei obtine o curbare spre dreapta. Cu cat mai tare te apleci, cu atat mai ascutita va fi intoarcerea.

 

 

Exerseaza-ti echilibrul din diferite pozitii

Sa zicem ca deja ai exersat toti pasii de mai sus si te simti sigur pe tine, insa inca mai sunt momente in care parca nu mai stapanesti placa. Exersarea echilibrului implica nu doar atentia asupra miscarilor, ci si asupra suprafetei de contact. Astfel, daca te concentrezi asupra locului in care vrei sa ajungi, vederea periferica te va ajuta sa observi obstacole si imprejurimi, oferindu-ti suficiente informatii incat sa iti redobandesti controlul asupra dispozitivului.

Poti exersa diferite pozitii, precum tinerea piciorului din spate pe coada, pentru a putea ridica mai usor longboardul in mana, sau cruisingul cu o mana pe varf, care are acelasi efect, invatand, in timp, care e modul tau preferat de a sari de pe deck.

 

 

Lasa un comentariu

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta despre