Alergatul in aer liber versus alergarea pe banda

Am modificat articolul ultima data pe: 26.06.19

 

Inca de la emergenta benzilor de alergare in comert s-a ridicat feuda dintre exercitiul fizic desfasurat pe acestea si clasica alergare in aer liber. Fiecare tabara are propriile pareri si argumente, iar fiecare tip de miscare se bucura de beneficiile si inconvenientele sale.

In timp ce unii insista ca alergatul pe banda ajuta la mentinerea unei viteze constante si a unui nivel de performanta ridicat, altii sustin ca doar alergatul afara e solicitant si creste echilibrul si stabilitatea, deoarece te confrunti cu un teren denivelat si mereu altfel.

Insa nu exista un raspuns clar in ce priveste superioritatea unui anume tip de exercitiu fata de celalalt. Asta se intampla deoarece fiecare este bun in felul sau si util unei vieti sanatoase si mai active, pretandu-se unor variate tipuri de utilizatori. Hai sa aflam mai multe ddespre ce pot face banda si alergatul pentru tine.

 

De ce sa alegi alergarea in aer liber

Daca pentru profesionistii intr-ale sportului benzile de alergare reprezinta un aliat de nadejde la orice ora din zi si din noapte, asta nu inseamna ca ei vor renunta la experienta joggingului in aer liber, pe orice tip de teren. Avantajele unei alergari in natura sunt simplu de inteles. In primul rand, nu vei da bani pe un  abonament la sala, ci doar pe pantofi de alergare, si poti sa iti continui micile sesiuni si atunci cand nu esti acasa, ci in calatorii, chiar si peste hotare.

Te bucuri de verde, natura si respiri aer mai curat si oxigenat, datorita prezentei copacilor in zona, si te poti antrena pentru maratoane sau competitii de strada, daca participi frecvent la astfel de evenimente. In plus, e mai motivant sa ajungi la o destinatie intr-un anumit timp decat pur si simplu sa cobori de pe aparat.

Picioarele sunt cele care te imping inainte, in timp ce corpul devine un punct de rezistenta impotriva vantului. Insa asta nu inseamna ca alergatul in aer liber este lipsit de riscuri. Cel mai pregnant este chiar riscul accidentarii, dintre care cele mai des intalnite sunt cele legate de articulatii si incheieturi (la nivelul genunchiului si gleznei).

Totodata, acest tip de sport nu este tocmai potrivit celor care au suferit accidentari serioase sau rupturi de ligamente ori oase, fara recomandarea medicului, deoarece in cazul articulatiilor slabite riscul ranirii creste.

 

 

Cu ce te ajuta banda de alergare

Acest aparat este extrem de popular la ora actuala, atat in salile de fitness, cat si in caminele personale ale aspirantilor. Sunt recunoscute pentru antrenamentul cardiovascular oferit, lipsit de riscuri, deoarece presiunea pusa pe ligamente va fi mai mica, avand in vedere ca te misti pe o platforma dreapta.

Printe cele mai pregnante avantaje se numara eliberarea de constrangerile vremii de afara. Astfel, nu vei mai avea o scuza atunci cand afara ploua, ninge sau bate vantul, ori cand pur si simplu nu vrei sa mergi la sala sau sa alergi prin parc. Miscarea se afla la o aruncatura de bat, si te poti folosi de obiect la orice ora din zi doresti, caci o banda de alergare, buna, va fi suficient de silentioasa pentru a se folosi si noaptea, fara a deranja vecinii sau familia.

Ai acces la baie oricand doresti, fara a trebui sa astepti sa se elibereze, si te poti opri cand vrei sau chiar face mai multe sesiuni intr-o zi, daca ai dorinta de a scapa de caloriile in plus prin mai multe sedinte de cardio.

Suprafata neteda si tamponata va avea grija de gleznele tale, riscul accidentarilor fiind minim. Insa nici acestea nu sunt inexistente, caci printre cele mai comune raniri sunt entorsele, caderile si problemele cardiovasculare in cazul persoanelor ce se obosesc prea repede deoarece se suprasolicita.

Agilitatea laterala nu va fi dezvoltata, asa cum nici muschii tibiali anteriori nu vor fi miscati prea mult, deoarece aparatele de acest tip nu includ inclinatie in fata sau intoarceri pe lateral. Iar pentru unii utilizatori, poate deveni plictisitor sa alergi pe loc.

 

 

Care sunt adevaratele beneficii?

Majoritatea studilor efectuate in acest sens arata ca o inclinare intre 1 si 5% a benzii duce la aceeasi experienta perceputa a alergatorului ca si in cazul joggingului in aer liber. Insa rezultatele obtinute depind si de efortul perceput. Acesta se refera la cat de dificil ti se pare tie efortul fizic sustinut, indiferent de modul in care reactioneaza corpul in aceasta instanta.

De regula, perceptia sportivului este ca depune mai putin efort pe banda decat in aer liber, chiar daca are mai multe calorii si ajunge la o intensitate cardiovasculara mai ridicata decat in jogging. In cazul alergaii in aer liber in panta, aceasta va fi perceputa drept mai dificila decat aceeasi actiune pe banda, la o inclinare similara si o viteza asemanatoare.

Procesul acesta este important pentru ca indica peseverenta si capacitatea alergatorului de a rezista la efort. Daca actiunea este considerata dificila, cel care o face va renunta mai repede, astfel afectand rezultatele antrenamentului.

Insa, cand sunt analizate efectele si rezultatele alergarii, de obicei cea in aer liber este mai dificila si cu beneficii mai numeroase. Vei consuma mai multa energie cand esti afara pentru ca iti vei folosi greutatea pentru a inainta, in timp ce pe banda nu mai ai grija propulsarii.

Iti poti indrepta atentia spre un tip de exercitiu fizic sau altul in functie de rezultatele pe care doresti sa le ai sau necesitatile tale. Daca iti trebuie doar un mod de a-ti mentine sanatatea cardiovasculara in parametri optimi, si sa scapi de vremea rea, o banda de alergare iti va fi suficienta. Insa daca esti sportiv sau te antrenezi pentru un eveniment de acest fel, care se desfasoara afara, vei avea mai multe beneficii si te vei pregati mai bine prin alergarea pe teren.

Prin alergarea afara, muschii si tendoanele vor fi conditionate sa se descurce pe sol accidentat. Iar surprizele naturii pot fi in avantajul tau in acest caz, pregatindu-te de eventuale inconveniente in timpul competitiei.

In concluzie, ambele tipuri de exercitiu cardio dispun de beneficii, dar si de riscuri pe care ti le asumi de indata ce te apuci de ele. Si le poti combina, daca doresti, pentru a te bucura de o viata activa in fiecare zi.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...