Avansati vs incepatori – secretele motociclismului

Am modificat articolul ultima data pe: 19.09.19

 

Iti plac motocicletele? Ti-ai dori si tu una? Sau ai deja experienta in ce inseamna cutreieratul soselelor pe doua roti? Ei bine, oricand poti sa te bucuri de cateva informatii noi si sa te desfeti cu niscaiva secrete ale acestui minunat mod de a petrece timpul liber.

Fie ca esti novice sau expert, intotdeauna mai ai cate ceva de invatat cand vine vorba de motociclism. Si nu ar trebui sa te lasi intimidat, caci experienta in timp se acumuleaza. Cu putina planificare si niste timp liber, iti poti dezvolta calitatile si dobandi mai multa incredere in tine, pornind chiar de la miscarile de baza. Iata cateva astfel de abilitati pe care le poti deprinde sau maiestri de unul singur.

 

Cum sa cari un pasager

Este de inteles ca, indiferent de nivelul tau de pregatire, obiectivul este de a duce pasagerul din punctul A in punctul B, in siguranta.

Pentru un incepator, acesta poate fi un lucru extrem de interesant si il poate multumi sufleteste, caci astfel arata cuiva cat de bine poate merge pe doua roti. Pentru inceput vei merge incet, la viteza redusa, pentru a te obisnui cu modul in care se simte bolidul tau cu greutate dubla.

Trebuie luate niste masuri, precum sa ai grija ca cel care te insosteste pe motocicleta sa aiba acelasi tip de echipament de protectie ca si tine – include casca, manusi si hainele potrivite – putand exersa, mai intai, printr-o tura in jurul blocului, mai apoi prin cartier, si, in cele din urma, o plimbare scurta prin oras.

Pentru cei deja experimentati, pasagerul poate avea o alta experienta. Ii poti arata ce te face fericit pe motocicleta si cat de liber te simti in aceasta stare. In plus, iti poti oferi o provocare, incercand sa faci setarile vehiculului pentru a semana cat mai mult cu cele specifice mersului solo, ori poti merge intr-o escapada alaturi de o persoana iubita.

Ai trecut printr-o experienta prin vreme proasta (ploaie, ceata, ninsoare) cu un pasager? Toate aceste lucruri inca pot fi experimentate, insa cu masura si atentie.

 

 

Cum se franeaza

Este, poate, cel mai important aspect al sigurantei in trafic, de aceea ar trebui sa petreci timp incercand sa te perfectionezi in acest sens.

Pentru incepatori va fi de ajuns o parcare goala, mare, pornind de la viteze mici, de 5 – 10 km/h, aplicand incet presiune pe frana pentru a simti cum cauciucul din fata reactioneaza la aceasta comanda. Exista riscul sa cazi, asa ca ai grija cum realizezi acest exercitiu, si nu uita de casca si genunchiere.

Dupa ce te obisnuiesti cu forta franarii la aceasta viteza, o poti creste si mai apoi dubla, spre a experimenta cum se simte si a stapani modul in care reactioneaza vehicului. Abia mai apoi poti sa te avanti la viteze de strada. Inarmeaza-te cu rabdare, caci vei avea nevoie de mai multe sesiuni pana sa stapanesti cu adevarat franarea lina si eficienta.

Pentru un veteran, dibacia nu ar trebui sa se piarda, insa se poate oricand avanta in a-si testa limitele cu incercarea puterii maxime de franare sau prin testarea modului in care reactioneaza la franare o noua motocicleta. Exersarea continua iti mentine activa memoria musculara, astfel ca vei reactiona mai eficient in cazul unui pericol in care este nevoie de frana brusca.

 

Cum reactionezi la curbe

In aceasta arie vei putea oricand sa gasesti imbunatatiri, fie ca ai experienta de zeci de ani sau de cateva luni.

Ca si novice, iti poti rafina tehnica de control a motocicletei in curbe prin incercarea unui traseu specializat sau a unei piste, insa cum greu gasesti astfel de locuri in tara noastra, va trebui sa te multumesti cu o strada goala. Ideal este, totusi, sa poti exersa pe un circuit fara masini sau alti participanti la trafic care sa te incomodeze.

Mai intai, ai grija sa termini cursa, pentru aceasta fiindu-ti de ajutor o casca moto buna si pantaloni cu genunchiere si protectii, iar la cursele urmatoare poti incerca sa inveti moduri fluide de a te misca pe motocicleta si a prinde incredere in propriile forte. Nu incerca sa tii pasul cu alti motociclisti care incearca respectivul traseu, urmeaza-ti propriul ritm.

Cand ai deja cunostinte, iti poti indrepta atentia asupra pozitiei corpului si a vehiculului, fiind important sa iti exersezi dibacia frecvent, pentru a nu-ti scadea reflexele. Pe un circuit dificil poti avea probleme in a iti mentine forma, asa ca, in timpul liber, poti cauta diverse drumuri pietruite sau cu un grad de dificultate crescut pe care sa le explorezi.

 

 

Controlul directiei

Pentru ca motocicletele nu ajung singure la curbe, este esential sa stapanesti si sa directionezi eficient vehiculul, si poti invata cateva lucruri noi si atunci cand ai cativa ani de cutreierat soselele la bord.

Pentru un novice secretul este exersarea intr-o parcare goala, dupa cum spun alti pasionati ai motociclismului. Vei merge in cerc si iti vei duce la extrem sistemul de directie, putand exersa un slalom sau o scurta cursa pentru a te familiariza cu modul in care opune rezistenta vehiculul, cum reactioneaza la viteza si cat de dificil este de manevrat. Vei invata, prin parcurgerea mai multor ture in cerc, cum sa stapanesti motocicleta la viteze medii si cum trebuie sa virezi pentru a obtine intoarcerea dorita.

In cazul veteranilor, controlul directional se invata, dar se poate si uita. Poti incerca un circuit cu slalom printre conuri de semnalizare intr-o parcare sau pe o strada fara masini, astfel reimprospatandu-ti cunostintele. Totodata, te poti gandi activ sa controlezi directia atunci cand esti pe strada, fara a face acest lucru mecanic si a lasa motocicleta sa faca toata treaba.

 

Mentenanta

Ajuta la mentinerea in parametri normali ai vehiculului, putand incepe cu o curatare si un service, ajungand in timp sa cunosti toate “piulitele” sale.

Pentru incepatori este de ajuns sa isi ajusteze lantul, folosindu-se de cartea de instructini si de cateva unelte bune. Daca faci asta, apeleaza la inspectia unui prieten cunoscator intr-ale motocicletelor inainte de a iesi la drum, pentru a nu te trezi cu o surpriza. Mai apoi, poti incerca o schimbare de ulei.

Pentru veterani mentenanta a devenit deja un vis al zilei de ieri, caci poate fi mai convenabil sa duci vehiculul in service, mai ales cand nu ai timp sa mesteresti la el. Insa daca esti suficient de pasionat, poti invata singur cum sa ai grija de bolidul tau pe doua roti, si chiar ii poti invata si pe altii. Tot ce iti trebuie este rabdare si timp liber.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...