Avantajele reprizelor scurte de antrenament

Am modificat articolul ultima data pe: 24.11.20

 

Pentru transformarea corpului intr-un timp scurt, sunt recomandate o panoplie de exercitii fizice intense, insa programul care ia amploare in prezent este antrenamentul de interval sprint sau “sprint interval training”, care se poate desfasura in sala de sport, acasa sau in natura. Poate depinde de anumite echipamente sau se poate desfasura folosindu-ti greutatea corporala, insa care sunt adevaratele beneficii ale unui astfel de antrenament? Afla care sunt avantajele din acest articol. 

 

Din ce in ce mai multi oameni sunt preocupati de modul in care arata si recurg la variate tipuri de antrenamente pentru a obtine un corp de invidiat si a se simti mai bine, atat din punctul de vedere fizic, cat si psihic. 

Programele care se bazeaza pe intervale de sprint au cucerit nisa de piata, deoarece sunt eficiente in recompozitie, dupa cum declara multi antrenori de fitness. Actioneaza nu doar la nivelul acumularilor adipoase, arzandu-le, ci si cresc masa musculara, accelerand metabolismul. In plus, vei resimti un grad crescut de energie, vei avea motivatie si vei fi gata sa explorezi, activitatile fizice nemai parand o corvoada, poate. 

 

Ce este “intervalul de sprint”?

Aceasta forma sportiva necesita folosirea energiei in reprize, prin scurte si intense seturi de activitate fizica, urmate de odihna. Poti face asta cand alergi, mergi pe bicicleta, esti la sala, pe banda, bicicleta stationara sau eliptica, atunci cand inoti, in antrenamente de forta sau chiar cand urci scari. Poti incepe de la scurte exercitii, daca nu esti in forma si nu ai mai avut activitate fizica de mult timp, sau chiar cu un mers mai rapid, daca ai probleme articulare, diabet sau boli de inima, spre exemplu, adaptand miscarile la posibilitatile tale. 

Printre cele mai importante beneficii ale activitatii se afla prevenirea bolilor si cresterea ratei metabolice, precum si tonifierea musculara, cresterea nivelului de energie, imbunatatirea starii psihice si a motivatiei. 

 

 

Recompozitie corporala

Pentru ca exercitiile fizice cresc numarul de calorii consumate de-a lungul zilei si folosesc muschii, vor duce la o usoara si naturala crestere a acestora, scazand, in timp, gradul de grasime. Prin reprize scurte de antrenamente intense poti obtine rezultate bune in ce priveste scaparea de celulele adipoase si redobandirea unui corp mai bine definit si mai puternic. 

 

Cresterea capacitatii corporale de a arde depozitele de grasime

Flexibilitatea metabolica este acea abilitate a corpului de a se mobiliza la nivel celular si de a arde grasimea, aceasta fiind importanta cand doresti sa scazi in greutate si sa iti pastrezi forta si formele. 

Exercitiul fizic este cel mai sanatos mod de a creste rata metabolica, iar intervalul devine cel  mai eficient mod de a porni acest proces, dupa cum relateaza antrenorii de fitness. Spre exemplu, doar 30 de secunde de sprint pot duce la cresterea gradului de ardere a caloriilor cu pana la 75%, iar procesul se mentine accelerat si la doua ore de la incheierea antrenamentului, asa cum spun acestia. 

 

Aspectul abdomenului

Cu totii ne dorim acel abdomen plat, cu muschi reliefati, insa nu pentru toti este la fel de usor de obtinut si pastrat. Chiar daca faci sute de abdomene si te axezi doar pe exercitiile pentru aceasta parte a corpului, sansele sunt ca nu vei obtine prea mari rezultate, fiind necesara o abordare mai generala. 

Trebuie sa pierzi grasime in timp ce iti dezvolti muschii, fiind nevoie de exercitii cardio, care ajuta la arderea celulelor adipoase. Antrenamentul de interval, cu sprinturi, iti protejeaza si repara metabolismul in asa fel incat inflamatiile sunt reduse, durerea nu va fi resimtita intens, iar corpul se obisnuieste cu o viteza crescuta de consum a energiei de care dispune. 

 

Picioare mai frumoase

Pentru ca antrenamentele de interval actioneaza la nivelul intregului organism, chiar si cand te afli pe bicicleta pliabila (aici o lista comparativa) de fitness, in confortul propriului camin, vei putea obtine picioare sculptate frumos, daca esti perseverent/a. 

Programele ce se axeaza pe picioare (ciclism, alergare, inot, etc.) contribuie la formarea coapselor, feselor si a gambelor. 30 de minute de interval rapid in fiecare zi ajuta la modificari corporale vizibile. Scazi centimetri in talie si la coapse, simtindu-te mai bine.

Acest lucru se intampla deoarece sprintul imbunatateste sintetizarea de proteine intr-un procentaj ridicat (230%, conform studiilor) si se axeaza pe cresterea dimensiunilor si fortei tesutului fibros. 

 

Prevenirea diabetului

Prin cresterea musculara naturala, prin exersare, ajuti la receptivitatea tesutului in ce priveste insulina, studiile aratand ca reprizele scurte de antrenament intensiv imbunatatesc activitatea receptorilor de insulina in corpul cu sindrom metabolic. Astfel, reduci inflamatiile si echilibrezi nevoie tesuturilor componente, regland productia hormonala.

 

Imbunatatirea sanatatii cardiace 

E cunoscut faptul ca activitatea fizica, la vremea ei, contribuie la buna functionare a aparatului cardiorespirator. Desi sunt slavite optiunile cardio, noi teste arata ca antrenamentul de interval e mai eficient si consuma mai putin timp, scazand tensiunea arteriala, inflamatiile cronice care afecteaza functiile cardiace si imbunatatind structura arteriala.

Un studiu efectuat in 2011 pe femei supraponderale a aratat ca, in urma a patru saptamani de sprinturi pe bicicleta, rata cardiaca era scazuta iar riscurile asociate infarctului diminuate, si in repaus, si in timpul activitatii. 

 

Scaderea riscului caderilor

Pentru ca se foloseste de coordonare si forta, antrenamentul rapid in reprize “invata” creierul sa raspunda mai repede impulsurilor, asa ca poti dobandi un timp de raspuns mai bun. Totodata, fibrele musculare sunt intarite si devin mai elastice, prevenindu-se mai usor caderile, in special in cazul varstnicilor. 

 

 

Hormoni de crestere si testosteron

In multiple teste, antrenamentul de interval a dovedit ca duce la o crestere a productiei de hormoni responsabili cu recompozitia corporala, precum testosteronul (pentru barbati) si hormonul de crestere (pentru femei). 

Oamenii de stiinta considera ca femeile, in special, ar trebui sa se axeze pe reprize scurte de antrenament intens deoarece hormonul de crestere contribuie la arderea grasimilor si poate ajuta la repararea tesuturilor, ajutand astfel la recuperarea de dupa sesiunea de exercitiu. 

 

Imbunatatirea motivatiei si a capacitatilor mentale

Pentru ca ajuta la cresterea nivelului de adrenalina din corp, sprintul poate stimula creierul, imbunatatind functiile dopaminei, contribuind la usurinta invatarii. In acelasi timp, relaxeaza, permitand persoanei sa se axeze pe exercitiul realizat si nu pe griji si stresul ce o framanta. 

Cand antrenamentul devine dificil, pot aparea momente de indoiala, insa astfel creste increderea de sine, prin continuarea acestuia si cand este resimtita durerea. Vei fi sigur pe fortele tale si iti vei depasi limitele mai usor.  

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments