Bicicleta electrica vs bicicleta clasica

 

Printe cele mai utile descoperiri si dezvoltari in materie de tehnologie se afla automobilul, calculatorul si telefonul mobil smart. Insa in ultimii ani incep sa se dezvolte tot mai mult si sa prinda mai multa popularitate in randul utilizatorilor casnici aparatele electrice, mai putin poluante, care te ajuta sa ajungi mai repede unde iti doresti, precum bicicleta electrica, ce a devenit un adevarat hit in tarile asiatice, si care incepe sa prinda contur si in Vest.

Desi conceptul bicicletei operate electric exista de mai mult de 100 de ani, articolul pe care il stim noi nu are decat putin peste 20 de ani de viata, axandu-se pe baterii de dimensiuni scazute, dar cu autonomie ridicata, transformandu-se intr-o modalitate alternativa de distractie si transport.

De ce ar trebui, insa, sa alegi o bicicleta electrica in detrimentul uneia clasice? Care sunt diferentele dintre cele doua si ce avantaje presupune fiecare? Iata cateva informatii care te-ar putea ajuta.

 

 

Diferente de constructie

Geometria generala a unei biciclete electrice nu difera foarte mult de cea a unui vehicul pe doua roti clasic, de pe aceeasi nisa de piata. Mitul conform caruia seamana mai mult cu un scuter sau o motocicleta este nefondat, caci micutul motor si bateria complementara sunt adesea ascunse bine in caroserie, astfel incat nu se vad.

Rotile, sasiul si constructia articolului sunt exact ca in cazul bicicletei obisnuite, singura diferenta fiind ca ai la indemana, pe ghidon, acces la sistemul de ghidare electrica, ce iti ofera asistenta la pedalare.

Si va trebui sa pedalezi in continuare, insa vei primi un “boost” din partea partilor electrice, care includ motorul, bateria, un sezor, sistemul de control si display-ul. Motorul e cel care da putere in timpul pedalarii, fiind ajutat de baterie, poate partea cea mai scumpa a acestui sistem, si cea care determina autonomia vehiculului. Din fericire, are un grad rapid de incarcare, necesitand, in medie, 4 ore pentru a ajunge la 100%.

Senzorii sunt, de regula, de cadenta si torsiune, care determina nivelul de asistenta la pedalare si masoara cata forta depui pentru a oferi un ajutor corespunzator. Iar controalele si display-ul pot fi parte a aceluiasi mini-ansamblu pe ghidon, fiind de ajutor in setarea nivelului de asistenta dorit si verificarea informatiilor precum starea bateriei, viteza de mers sau nivelul de suport electric in efect.

 

Experienta la pedalare

La prima vedere, diferentele nu sunt mari. Vei pedala la fel ca e o bicicleta traditionala, insa totul va fi mai usor: urcarea dealurilor, mersul impotriva vantului, distantele lungi. Potrivit celor care le-au incercat deja, experienta este una foarte placuta, nici nu simti ca motorul iti ofera suport dupa ce ai inceput sa pedalezi.

Iar in cazul unor modele de cele mai frumoase biciclete electrice (aici gasesti o comparatie intre produse) il poti si opri, pentru ca picioarele tale sa depuna mai mult efort si sa simti asta in muschi. Sau, daca vrei sa iei o pauza, pornesti motorul la maximum si nu trebuie decat sa misti pedalele fara a depune vreun efort, pastrand viteza.

 

Diferente de greutate

Cand vine vorba despre criteriile ce diferentiaza cele doua tipuri de bicicleta, greutatea e un important aspect. Optiunile traditionale cantaresc, in medie, intre 10 si 16 kg (variaza in functie de tipul articolului si de materialele intrebuintate in constructia sa, precum si de dimensiuni). Spre exemplu, o bicicleta de oras va fi mult mai usoara decat un mountain bike, cu roti mari si groase, aparatoare si portbagaj.

In cazul optiunilor electrice, greutatea medie variaza intre 18 si 25 de kg, crescand considerabil fata de versiunile clasice. Vei simti acesta diferenta mai mult cand mergi pe langa dispozitiv, cand te afli pe el si pedalezi, caci motorul va fi activ si te va ajuta, chiar si la cel mai jos nivel.

 

Diferente de mentenanta

Dupa cum mentionam anterior, componentene non-electrice sunt aceleasi la ambele tipuri de articol, asa ca repararea si intretinerea lor va urma aceeasi pasi si va necesita aceleasi materiale. Iar daca ai nevoie de ajutor in ce priveste franele sau rotile, la un service de biciclete ar trebui sa beneficiezi de aceeasi asistenta.

Singura diferenta are loc in ce priveste elementele electrice, pentru care vei avea nevoie de un specialist, in cazul in care apar. De regula, vehiculul pe doua roti are si garantie in momentul cumpararii, asa ca poti scapa ieftin la primele probleme aparute. Atata timp cat ai ales un producator reputabil, problemele in materie de buna functionare a motorului sau circuitelor nu ar trebui sa apara in primii ani.

 

Viteza

Daca pe bicicleta clasica tu depui tot efortul in a atinge si pastra o anumita viteza, in cazul celei electrice motorul te ajuta sa ajungi la 25 km/h, dupa care totul depinde de cat de repede pedalezi.

Mitul conform caruia optiunile cu asistare seamana din punctul de vedere al vitezei cu motocicletele este complet demotat de faptul ca e necesar sa pedalezi pentru a pune motorul in miscare, iar viteza este una reglementata, neputand depasi 25km/h, insa poti devei mai rapid prin pedalare.

Asadar, viteza maxima a ambelor tipuri de bicicleta depinde de cat de mult efort depui. In schimb, optiunea electrica va ajuta la mentinerea unei viteze constante si pe portiunile de drum unde iti poate fi mai greu sa mergi.

 

Perspectiva exercitiului fizic

Multe persoane considera ca trisezi in ce priveste efortul fizic cand folosesti o bicicleta electrica, insa acest lucru nu este tocmai adevarat, caci tu pedalezi si depui efort si in aceasta circumstanta. Trebuie doar sa limitezi gradul de asistenta al motorului, mai ales pe drum drept si lipsit de dificultati. Gradul maxim de asistare electrica este destinat folosirii in panta, cand obosesti repede. Insa tu controlezi cat de mult esti ajutat.

 

 

Pe scurt

Optiunile electrice contribuie la “cucerirea” dealurilor si traseelor dificile si iti permit sa parcurgi distante mai mari fara a obosi la fel de repede precum optiunile clasice, fiind indicate pentru trasport urban. Sunt mult mai ieftine decat o masina si nu necesita permis de conducere sau sau alte acte, metinandu-ti forma fizica si lasandu-te sa exersezi.

Variantele clasice pot fi si mai accesibile din punctul de vedere al pretului, dar si mai usoare in ce priveste greutatea. Vor necesita un buget mai redus in vederea mentenantei si reparatiilor, necesitand mai mult efort in ce priveste pedalarea, mai ales cand ai de-a face cu drumuri inclinate.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...