Calitati necesare unui bun motociclist

Am modificat articolul ultima data pe: 14.02.20

 

Precum orice vehicul, motocicleta este dificil de stapanit, chiar si de catre cunoscatori, insa poti exersa zilnic anumite aspecte ale condusului, pentru a te simtii in siguranta in trafic si pentru a te bucura cu adevarat de acest vehicul. Controlul ambreiajului, al franarii, virajul sau atentia distributiva sunt doar cateva din calitatile despre care vorbim astazi.

Mersul pe motor este  activitate excentrica, usor periculoasa si antrenanta. Tocmai de aceea, multi dintre noi se arata interesati de o astfel de experienta. Insa, pentru multi novici, invatarea se arata dificila, mai ales cand nu au deloc experienta pe doua roti si nu dispun de calitati fizice ideale, precum un echilibru bun sau coordonare excelenta.

In cele ce urmeaza, vei afla cate ceva despre calitatile pe care orice motociclist amator ar trebui sa le aiba. Unele pot parea simple sau chiar de-a dreptul copilaresti, insa chiar si motociclistii experimentati pun pret pe exersarea frecventa a acestor deprinderi.

 

Controlul ambreiajului

Daca nu stapanesti ambreiajul, pornirea va fi cu mult anevoioasa si de-a dreptul dificila. Poate fi lasata in seama neatentiei sau a lipsei cunostintelor si increderii. Totul tine de zona de frictiune de pe maner, care face tranzitia dintre angrenare si decuplare.

De indata ce inveti pozitia corecta a mainii si presiunea necesara manerului, pornirea va fi floare la ureche. Manipularea zonei de frictiune a manerului va duce nu doar la un start bun si lin, ci si la intoarceri mai fluide.

 

Controlul acceleratiei

Pentru a te bucura de o calatorie lina, este necesar sa stii cum sa tii maneta. In multe videoclipuri cu motoare, poate ai vazut ca o persoana care nu stie sa foloseasca respectivele controale se avanta la ambreiaj si viteza, reusind doar sa fie aruncata de pe vehicul.

Aceasta miscare gresita se datoreaza lipsei cunostintelor privitoare la zona de frictiune a ambreiajului si pozitionarea defectuoasa a mainii pe maneta de acceleratie. Corect este ca mana sa fie cu palma si incheietura in jos, utilizatorul fiind fortat sa opreasca acceleratia complet cand atinge frana pe fata.

Daca mana este pozitionata cu incheietura in sus, o acceleratie subita poate duce la pornirea motocicletei si la prinderea vitezei in mers invers, spre spate, punand bazele unei prabusiri spectaculoase.

Aceste aspecte trebuie luate in considerare inainte de a te urca pe vehicul si a merge in trafic.

 

 

E necesar sa stii sa pui frana de baza

Multe accidentari pe doua roti sunt rodul invatarii deficitare a modului in care se foloseste si actioneaza frana. In majoritatea cazurilor, se foloseste prea mult frana pe spate si prea putin cea pe fata. In caz contrar, se franeaza prea repede si puternic pe fata.

O aditie interesanta in cadrul multor modele noi de motociclete este ABS-ul, care micsoreaza teama resimtita cand blochezi frana pe fata, insa asta nu ar trebui sa fie un motiv sa nu inveti cum sa iti controlezi tehnica de oprire.

Pentru ca motocicletele au un centru de greutate pozitionat la inaltime, la franare acesta este impins in fata si apasa cauciucul frontal in sol, dand mai multa forta opririi. Daca motociclistul va crea tensiune printr-o manevra extrema de franare, pe roata din fata, aceasta se poate bloca si ABS-ul se va porni.

Pe masura ce centrul gravitational este mai spre fata vehiculului, cu atat forta de franare pe spate va fi mai mica, adica frana pe spate nu va putea opri vehiculul la fel de repede. Acest aspect difera de la un tip de motocicleta la altul, insa.

 

Navigarea precisa

Pe scurt, pentru a face vehiculul pe doua roti sa mearga intr-o directie, trebuie sa intorci manetele in directia opusa. Practic, daca vrei sa mergi spre stanga, vei intoarce ghidonul spre dreapta.

Acest proces contraintuitiv trebuie invatat foarte bine, pana cand intra in memoria musculara, altfel ai de-a face cu pericole in trafic. Te poti indrepta, fara sa vrei, chiar spre obstacolul pe care doresti sa il eviti.

Fiecare manevra de intoarcere si evitare se bazeaza pe contra-navigare, adica pe faptul ca, pe motor, stanga e dreapta si dreapta e stanga, in sens directional.

 

Acuitatea vizuala si perceptia

Pentru ca motocicletele nu au pereti, sunt cele mai vulnerabile vehicule cu motor. Desi te folosesti de casti moto si echipament pentru siguranta, nu sunt suficiente cand din fata iti vine un obstacol pe care nu esti suficient de atent sa il vezi. Si, pentru ca nici dimensiunile nu le ajuta, motoarele sunt aproape invizibile (voit sau nevoit) pentru alti participanti la trafic.

Vigilenta situationala se refera la necesitatea de a fi atent la drum, in fata si nu numai, la orice potential obstacol. Asta include animale, masini, biciclete, oameni care pot patrunde pe carosabil intr-o fractiune de secunda. In esenta, ai nevoie de vigilenta maxima, daca doresti sa rulezi pe doua roti.

Insa, de indata ce un potential pericol a fost identificat, poti lua pasii necesari evitarii acestuia. Dar nu iti poti pierde concentrarea, trebuind sa te mentii activ si atent la drum, pentru alte posibile pericole.

 

 

Alegerea benzii

Un bun motociclist este atent in trafic, semnalizeaza si alege sa mearga cat mai corect, alegandu-si banda in functie de actiunea pe care doreste sa o intreprinda, fara a incurca pe ceilalti, si pastrandu-se vizibil, mai ales in curbe.

Alegerea traseului potrivit nu tine doar de curba, ci si de starea drumului, alti posibili patricipanti la trafic si vizibilitatea lor si a ta, marcajele si obstacolele miscatoare (oameni, animale).

Vigilenta maxima este cel mai bun raspuns in acest caz, trebuind sa iei o decizie bazandu-te pe un cumul de factori, la viteza constanta.

 

Tehnici de franare avansate

Initial, ti s-a cerut sa tii toate cele patru degete pe acceleratie cand frana este inchisa. Pentru invatare iti este de ajuns, caci vei separa cele doua controale. Dar pe masura ce iesi in trafic, iti vei da seama ca este dificil sa urmezi aceste instructiuni. Multi motociclisti aleg sa controleze franele pe fata cu doua degete, astfel putand ajunge mai repede la franare maxima, daca se iveste nevoia.

In plus, poti aplica frana in timp ce lasi mana de pe acceleratie. Si poti face curbe mai repede folosindu-te de frana pe spate sau fata. Cere sfatul unui profesionist inainte de a incerca aceste miscari, pentru a evita accidentarile.

 

 

Lasa un comentariu

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta despre
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...