Ce este antrenamentul CrossFit – comparatii cu alte metode de fitness

Am modificat articolul ultima data pe: 20.09.19

 

Poate ai auzit deja de antrenamentele CrossFit despre care vorbeste toata lumea in prezent, acest tip de activitate fizica luand cu asalt lumea sportului si a intretinerii corporale in ultimii ani. Prin ce se caracterizeaza, insa, acest sport si de ce sa il alegi in detrimentul sedintelor clasice de fitness, a celor intense de HIIT sau a seturilor menite a-ti creste musculatura si forta?

 

Pentru ca, adesea, aceste tipologii de antrenament sunt confundate intre ele, iti va fi util sa afli cate ceva despre ce inseamna fiecare si cum te pot ajuta ele in indeplinirea rezolutiilor legate de aspectul fizic si, de ce nu, cele legate de schimbarea stilului de viata.

 

Ce este Crossfit-ul?

Acest brand a fost creat in anul 2000 de doi americani pe nume Greg Glassman si Lauren Jenai, fiind, de fapt, un regim de fitness care imbina elemente de antrenament intensiv, pliometrice, gimnastica si exercitii cu greutati, carora li se adauga si elemente aerobice si haltere sau repetitii ce folosesc propria greutate.

A fost conceput drept un mod simplu si eficient de a obtine experienta fizica optima, luand in considerare acuratetea, echilibrul, agilitatea, anduranta la efort sustinut, coordonarea, puterea, flexibilitatea, viteza, forta si energia. Accentul se pune pe exersarea corpului prin folosirea greutatilor pentru un anumit numar de repetitii intr-un anumit timp.

Reprezinta o optiune spre care graviteaza atat pasionatii de fitness, cat si bodybuilder-ii, avand un efect pozitiv asupra posturii, si poate ajuta la legarea de prietenii, caci in salile de CrossFit gasesti oameni gata de o competitie prieteneasca, ce te pot si ajuta cand ai nevoie.

 

CrossFit versus sala de fitness

Ambele optiuni pot arde suficente calorii pentru a te ajuta sa slabesti, insa recompozitia corporala poate arata foarte diferit. Asta se intampla pentru ca, in cazul antrenamentelor CrossFit iti antrenezi toate grupele musculare in aceeasi sedinta, in timp ce la sala iti poti grupa sesiunile pe exersarea anumitor grupe musculare, alternand de la o zi la alta.

Persoanele aflate in cautarea unui mod rapid si eficient de tonifiere se vor multumi cu primul tip de exercitiu, insa cei care prefera sa sa se specializeze pe cresterea in volum a musculaturii si pentru forta, sau care isi doresc doar tonifiere si miscare de tip cardio, nu se vor multumi cu acesta, dupa cum reiese din declaratiile pasionatilor de bodybuilding pe care le poti gasi online, pe website-uri de profil.

Fanii CrossFit-ului, insa, sunt de parere ca te vei simti mai bine in urma unei sesiuni de acest fel decat daca te avanti spre benzi de alergare sau chiar cele mai bune biciclete eliptice din comert sau de la sala de sport, considerandu-le pe acestea exercitii aerobice monotone. In schimb, vei avea mereu noi si noi provocari spre care sa gravitezi, gasind ceva diferit de facut pentru a nu cadea intr-o rutina zilnica de care sa te plictisesti si care sa iti afecteze motivatia si dorinta de a face sport.

Insa nu toate aspectele CrossFit-ului sunt tocmai roz, caci pentru multi bodybuilderi, care prefera sa lucreze singuri, aspectul cladirii unei comunitati si antrenarea acesteia nu reprezinta tocmai un mod ideal de a duce la indeplinire antrenamentul zilnic.

 

 

Pe deasupra, aspectul central de efectuare a cat mai multor repetari intr-un timp foarte scurt poate aduce dupa sine pericole. Exista riscul ca exercitiile sa nu fie facute corect si, in unele cazuri, pot aparea accidentari. Pentru ca unele acrobatii sunt dificil de realizat si de catre cei care deja se simt stapani pe ei sau care au experienta, poate fi detrimental sa treci direct la incercarea de a-ti depasi recordul la smulgeri (exercitiul snatch), spre exemplu.

Un alt aspect nu tocmai placut pentru multi este faptul ca antrenamentele de CrossFit par a fi  mai putin structurate, permitand utilizatorului sa isi foloseasca in mod extensiv anumiti muschi, suprasolicitandu-i, ceea ce poate duce la accidentari.

 

CrossFit versus HIIT

HIIT (High-Intensity Interval Training) este, dupa cum iti poti da seama din nume, un tip de antrenament bazat pe intensitate. Are, de regula, o durata de 30 de minute, alternand seturi de exercitii foarte rapide si intense, urmate de seturi de recuperare la viteza mai redusa. Desi nu are un efect major in ce priveste cresterea musculara, devine un aliat de nadejde in lupta cu kilogramele in plus, dand definire si crescand rezistenta la efort.

CrossFit-ul include astfel de elemente HIIT, insa nu este in totalitate un astfel de antrenament, deoarece se prefera varietatea, alternandu-se seturile de exercitii cu greutati cu cele cardio, spre deosebire de HIIT, unde toate seturile sunt bazate pe antrenarea tesutului cardiovascular.

 

CrossFit versus antrenamente de forta

Antrenamentele de forta se bazeaza pe folosirea unor greutati in vederea antrenarii muschilor, acestea trebuind sa fie inlocuite cu niste gantere sau haltere mai grele in mod periodic pentru a creste dificultatea si a pune presiune mai mare pe muschi. Fiecare persoana are un stil preferat, fie ca e ridicarea de greutati in stil olimpic, powerlifting sau weightlifting, si fiecare spune ca modul in care foloseste greutatile e cel mai bun.

In esenta, exercitiile de forta cu greutati au rolul de a creste masa musculara si de a te face mai puternic. Exista variate tipuri de exercitii (ridicari, impingeri, trageri, etc.) ce se efectueaza in seturi si numere de repetari, pozitia si tehnica avand un rol central, deoarece vor impune o anumita postura pentru a antrena o anumita grupa musculara.

Se poate spune ca in CrossFit se folosesc elemente de forta, dintre care se remarca ridicarile cu haltera, insa se adauga si accesorii neintrebuintate la sala de forta de obicei, precum kettlebell-ul sau mingea medicinala. Iar tehnicile sunt mult simplificate si diversificate de la un antrenament la altul.

 

 

Din diferentele acestor stiluri reiese ca, de multe ori, pasionatii de forta si ridicari de greutati se evidentiaza prin aspectul impunator dat de masa musculara si puterea fizica, sacrificand intr-o variata masura mobilitatea, in timp ce adeptii CrossFit-ului prezinta o anduranta mai buna si pot sari mai sus, spre exemplu, dovedindu-se mai agili in miscari.

Asadar, CrossFit-ul va fi o alegere buna pentru cei care cauta companie in momentele petrecute la sala, care prefera o alta abordare a secventierii exercitiillor si carora nu le place monotonia. Desi nu va avea cele mai bune rezultate in ce priveste cresterea masei musculare, te va tonifia si iti va fibra tesutul, crescandu-ti considerabil anduranta.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...