Ce este si de ce sa ne antrenam functional

Am modificat articolul ultima data pe: 27.09.23

 

Persoanele care vor sa desfasoare zi de zi activitati cu usurinta, avand o buna mobilitate, ar trebui sa acorde importanta antrenamentelor functionale, care contribuie la punerea in miscare a multor grupe de muschi. Acestea sunt simplu de realizat si se adapteaza in functie de nevoile fiecarei persoane, daca e necesar.

 

Daca te intrebi ce inseamna training functional, ce beneficii are, cum ar trebui realizat si alte astfel de detalii, parcurge in continuare acest text.

 

Ce este un antrenament functional

Denumirea aceasta este intalnita in cazul antrenamentelor care au ca scop dezvoltarea mobilitatii necesare pentru desfasurarea activitatilor zilnice. Excercitiile pe care le vei face pot fi de mai multe tipuri, in functie de starea ta de sanatate, varsta sau alte particularitati. 

In cadrul trainingurilor de acest fel, poti sa realizezi atat exercitii de cardio si tonifiere, cat si statice, cu propria greutate sau cu gantere. 

Beneficiile functional training

La fel ca oricare tip de antrenament, si acesta are o multime de avantaje pe care am dori sa ti le aducem in atentie:

  • Presupune realizarea unor miscari simple si naturale

Daca e adaptat in functie de nevoile pe care le ai, un astfel de antrenament va fi simplu de facut. Totul va fi cat se poate de natural si te poti folosi chiar de propriul corp, fara a avea nevoie de accesorii si aparate de fitness. 

  • Ajuta la imbunatatirea coordonarii si a echilibrului

Realizata in mod regulat, antrenarea functionala te va ajuta sa te coordonezi mai bine cand vine vorba de lucruri banale, dar si sa ai un echilibru fizic bun. Aceste aspecte sunt importante mai ales la persoanele mai in varsta, care odata cu trecerea timpului incep sa mai piarda din astfel de abilitati.

  • Lucreaza toti muschii

Cand vorbim de functional training ne referim la exercitii care antreneaza toti muschii folositi la activitatile zilnice. Acesta este un mare beneficiu care se va vedea in mobilitate si forta.

  • Se poate realiza atat individual, cat si in grup

Daca vrei sa te bucuri de astfel de exercitii, poti face asta individual, acasa sau la sala de fitness, dar si in grup, impreuna cu prietenii sau cu alte persoane care frecventeaza acelasi loc de antrenament ca si tine. 

  • Arzi rapid grasimi

In functie de cat de intens poti sa practici exercitiile, poti sa pierzi chiar si 1200 de calorii pe ora. Acest lucru se intampla pentru ca de regula vei folosi greutatea propriului corp si vei face destul de mult efort. 

  • Ofera energie si stare de bine

La fel ca la orice sport, in timpul miscarilor, corpul produce endorfina si dopamina, iar acesti doi hormoni iti vor imbunatati starea de spirit si iti vor da multa incredere in tine. 

 

Contraindicatii pentru cei care vor sa practice functional training

Adaptat in functie de varsta si de afectiuni, acest tip de antrenament poate fi realizat de oricine, deoarece el nu e unul ce presupune anumite exercitii care trebuie facute, ci ele sunt adaptate in functie de fiecare persoana in parte. 

Daca esti tanar/a si in putere, in mod clar vei dori sa faci ceva cat mai intens, sa arzi calorii cat mai repede, daca esti mai inaintat/a in varsta poti sa realizezi exercitii mai simple, care nu presupun foarte mult efort.

Antrenamentul functional este interzis in cazul persoanelor care prezinta anumite rani, inflamatii sau diverse alte afectiuni care interzic practicarea unui sport. Daca ai dubii, cel mai bine ar fi sa te consulti cu un medic.

Sfaturi pentru un functional training reusit

Pentru ca un astfel de antrenament sa aiba succes, el trebuie sa fie in primul rand adaptat modului tau de viata. Mai exact, nu te antrenezi pentru mers pe bicicleta, daca nici macar nu stii sa folosesti un astfel de vehicul si nici nu ai de gand sa o faci. Ideea e sa faci miscari care sa te ajute apoi sa iti desfasori viata de zi cu zi cu o mobilitate mai buna. 

Starea de sanatate este si ea deosebit de importanta. Trebuie sa tii cont de orice afectiune pe care o ai si eventual, sa ceri parerea medicului in anumite circumstante, daca ai nelamuriri, pentru a te asigura de faptul ca nu faci mai mult rau decat bine. 

Apoi, e important ca exercitiile pe care le faci sa fie cat mai diverse, sa se extinda pe cat mai multe planuri, sa iti dezvolte echilibrul, coordonarea, forta, flexibilitatea etc. In acest sens, cel mai bine ar fi sa apelezi, cel putin la inceput, la un antrenor specializat, care sa te indrume in directia cea buna, pentru a porni cat mai sigur si corect. 

Si tine cont de faptul ca antrenamentul functional se foloseste foarte mult de propria ta greutate. Daca vrei sa utilizezi accesorii, ia in calcul benzi, gantere sau alte astfel de produse, nu aparate complexe. 

 

Antrenamente functionale pentru grupe mai mari

Daca forma ta fizica e una foarte buna, ai pana in 50 de ani si o stare de sanatate foarte buna, atunci ia in calcul sedintele de functional training in grup. Te vei simti minunat sa te relaxezi astfel impreuna cu alte persoane.

La salile de fitness, astfel de sedinte incep cu incalzirea, de la zona superioara, la cea inferioara. Se fac de regula aplecari si rotiri, pentru a pregati corpul pentru efort. Se continua apoi cu exercitii de cardio, care pun sangele in miscare, cresc ritmul cardiac si frecventa batailor inimii. Acestea pot fi sub forma de alergare, sarituri, flotari, genuflexiuni etc. 

Mai departe, antrenamentele continua cu exercitii pentru tonifiere, in care se pune accent pe anumite grupe musculare, si cu cele pentru abdomen. La final, se face relaxarea, pentru a ajuta organismul sa isi revina la parametri normali. 

De regula, cand vine vorba de sala vei avea acolo tot ce e necesar. Tu trebuie doar sa te imbraci si incalti corespunzator, si eventual sa ai si o pereche de manusi pentru sala, care sa te ajute sa realizezi mai simplu unele exercitii. 

 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu