Ce trebuie sa stii despre aminoacizii BCAA

Am modificat articolul ultima data pe: 15.10.21

 

BCAA sunt aminoacizi esentiali, care au in componenta substante care intaresc rezistenta la efort, ajuta la cresterea masei musculare si reduc din disconfortul dat de febra musculara. Ei trebuie consumati cu masura, mai ales cand vorbim de suplimente si pot fi luati chiar si din alimentatie.

 

Ai auzit si tu de BCAA si vrei sa afli mai multe detalii cu privire la acesti aminoacizi? Din acest ghid iti vei putea lua o serie de informatii importante.

 

Ce sunt aminoacizii BCAA

Daca te intrebi ce sunt aminoacizii, afla ca e vorba de substante de substante specifice materiilor vii, care intra in componenta proteinelor si care ajuta corpul sa functioneze normal.

Ce este BCAA? BCAA (Branched Chain Amino Acids) reprezinta aminoacizi ce au lanturi ramificate ce cuprind: valina, leucina si izoleucina. Aceste substante sunt preluate direct de catre muschi si au un efect rapid atunci cand doresti sa ai masa musculara, sa nu te mai simti obosit dupa antrenamente sau sa elimini durerea musculara data de exercitiile mai intense. 

Leucina e cea responsabila de sintetizarea proteinelor musculare, izoleucina ajuta la vindecarea tesuturilor si la cresterea rezistentei, iar valina ajuta la intretinerea tesuturilor si la intarirea imunitatii.

BCAA – beneficii

Acesti aminoacizi lichizi sunt cunoscuti in lumea sportivilor, deoarece ii sprijina pe acestia sa ajunga la forma fizica dorita. Au o serie de avantaje care nu trebuie trecute cu vederea:

  • Ii ofera organismului energie

Cand vrei sa faci efort fizic pentru mai mult timp, astfel incat sa ai corpul pe care ti-l doresti, ai nevoie de rezistenta si de multa energie. Aceasta poate fi data de acesti aminoacizi esentiali, care datorita faptului ca au lanturi ramificate, ajuta la cresterea energiei.

Totodata, BCAA contribuie si la reglarea nivelului de glicogen, pentru a-i oferi organismului energie si rezistenta la efort.

  • Ajuta la construirea tesutului muscular

Studiile facute de-a lungul timpului au aratat faptul ca atunci cand vorbim de BCAA, beneficii se vad si in construirea tesutului muscular. Acest lucru se intampla pentru ca alimentele si/sau suplimentele cu BCAA reumplu bazinul de aminoacizi. Asadar, stii cum sa cresti in masa musculara, daca vrei un ajutor suplimentar.

  • Te scapa de febra musculara

Fiecare dintre cei care au facut (sau fac) antrenamente la sala (sau acasa) stiu prea bine ce inseamna febra musculara. Aceasta apare atunci cand dupa o perioada de pauza sunt lucrati anumiti muschi, si poate fi deranjanta. Aminoacizii BCAA (cei mai buni aminoacizi) sunt foarte benefici in astfel de cazuri, deoarece reduc din disconfortul pe care il poti resimti

  • Reduc din oboseala

BCAA efecte benefice poate avea si cand vorbim de oboseala. In momentul in care faci efort fizic intens, sistemul nervos central este solicitat si astfel pierzi din BCAA. Pentru a regla acest nivel, va trebui sa consumi alimente sau suplimente care il contin. Astfel nu te vei mai simti la fel de obosit. 

 

Alimente bogate in BCAA

Poti sa ai un nivel normal de BCAA si daca te alimentezi corect. Ideea e sa consumi alimente care au un continut bogat de proteine. Daca obisnuiesti sa mananci carne si peste, iti recomandam: somon, pastrav, sartine, pui de curte, piept de curcan sau carne de vita. Ideea e sa te hranesti cu o carne cat mai slaba, deoarece astfel aportul de proteine este mai mare. 

In eventualitatea in care nu consumi un astfel de aliment, poti merge pe varianta de a manca lactate, oua, fasole, cereale, tofu, linte sau nuci. Toate acestea vor asigura un continut mare de proteine, care va fi benefic pentru tine. Ai in vedere faptul ca produsele de provenienta animala care au mai putine grasimi vor asigura un aport mai mare de BCAA.

 

Suplimente alimentare cu BCAA

Foarte frecvent, persoanele care practica antrenamente in mod constant si vor sa aiba un corp cat mai tonifiat, aleg sa consume suplimente care contin astfel de aminoacizi pentru slabit. Astfel se asigura de faptul ca au parte de o cantitate suficienta de substante de acest fel si vor reusi sa faca antrenamente mai lungi si cu mai mult efort. 

Suplimentele alimentare pot fi achizitionate mai ales din magazinele online. Ele sunt benefice a fi luate atat inainte, cat si dupa antrenamente. Le poti folosi chiar si in alte perioade din zi si trebuie sa ai grija la instructiuni si la recomandarile antrenorului. 

Printre cele mai apreciate produse de acest tip se numara: Optimum Nutrition BCAA, Genius Nutrition BCAA X5, BCAA MyProtein Essential (cei de la MyProtein au si Proteine Whey Impact, un alt articol consumat frecvent de catre iubitorii de antrenamente fizice intense), Jarrow Formula BCAA sau Sis BCAA Perform.

Referitor la modul de administrare al substantelor alimentare (aminoacizi si proteine sau alte astfel de produse), respecta instructiunile de pe ambalaje. Daca faci parte din categoria oamenilor care au probleme de sanatate si ai dubii cu privire la cantitati sau la beneficii pentru tine, atunci e mai bine poate sa te consulti cu medicul, pentru a sti cand se iau proteinele, aminoacizii si multe altele.

Dezavantaje suplimente alimentare cu BCAA

Inainte de a lua hotararea de a consuma acesti aminoacizi, ia in calcul faptul ca pe langa BCAA beneficii, exista si dezavantaje pe care trebuie sa le iei in calcul, deoarece pot exista, la acesti aminoacizi BCAA, efecte secundare.

  • Pot duce la reducerea nivelului vitaminei B

Acest lucru se intampla atunci cand consumi mai multi acizi esentiali fata de cat e necesar. Ai mare grija la acest aspect, deoarece lipsa de vitamina B poate duce la probleme precum anxietate, metabolism lent sau lipsa poftei de mancare. Daca ai insa grija la doze si esti atent in acelasi timp sa consumi si alimente bogate in vitamina B (fructe si legume verzi, pepene galben, sfecla etc.), atunci totul va fi bine. 

  • Ar putea afecta nivelul de serotonina

Acest hormon e cunoscut ca fiind responsabil cu starea de bine, calmul, relaxarea si somnul linistit. El are un nivel normal daca ai grija sa consumi alimente din toate grupele, cat mai echilibrat. 

Insa, daca suplimentezi cu BCAA sau mananci multa hrana bogata in proteine si mai saraca in carbohidrati, nivelul de serotonina poate avea de suferit, ceea ce nu e in regula pe plan psihologic. 

  • Poate duce la tulburari alimentare

Tot mai frecvent, oamenii au tendinta de a consuma suplimente alimentare de acest tip si nu numai, pentru ca nu reusesc sa se alimenteze la timp. Ei bine, acest lucru este total gresit. Astfel de produse nu trebuie sa inlocuiasca niciodata o dieta echilibrata. Ai mare grija, daca vrei sa-ti mentii sanatatea. Consuma totul cu masura si la timpul potrivit.

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu