Copiii fac sport – 8 idei importante

Am modificat articolul ultima data pe: 01.04.20

 

Sportul are o multime de beneficii, nu doar pentru adulti, ci si pentru copii. In continuare, cateva informatii importante in legatura cu acest subiect, care te vor ajuta sa iei deciziile potrivite si sa faci alegeri importante pentru viitorul juniorului tau! 

 

Sportul este foarte important pentru fiecare dintre noi, insa modul in care alegem sa ramanem activi este diferit in functie de o multime de factori. Cu putina incurajate si sprijin si alegand activitatea fizica potrivita, ai sanse semnificative sa ii insufli copilului tau o dragoste pe viata pentru sport.

 

Sportul are o multime de beneficii fizice

Sportul ii ajuta pe copii sa isi imbunatateasca semnificativ coordonarea si echilibrul, ii sprijina sa se dezvolte armonios; scheletul, muschii, tendoanele sunt antrenate si mentinute la un nivel de functionare optima. O viata activa combate obezitatea si previne diabetul si afectiunile cardiovasculare. 

 

Sportul are o multime de beneficii psihologice

Sportul stimuleaza secretia de endorfine, care sunt modul organismului de a atinge starea de bine. O secretie adecvata de endorfine este sinonima cu un moral ridicat si este foarte utila in prevenirea aparitiei depresiei si a anxietatii. 

Un copil care practica un sport este caracterizat de o stima de sine ridicata, este mai perseverent si mai ambitios, mai dispus sa munceasca pentru a-si atinge scopul. El lucreaza mai bine in echipa, are adeseori performante scolare superioare colegilor sai sedentari, comunica mai bine si reuseste sa isi controleze emotiile cu mai mult succes. 

Sportul trebuie ales in functie de varsta copilului

Exista o gama foarte variata de sporturi pe care un individ poate alege sa le practice, insa ele nu sunt adecvate oricarei varste. Unele dintre ele necesita de pilda un nivel de forta sau coordonare pe care un copil de 3 – 4 ani nu il are, dar asta nu inseamna ca prescolarii nu pot fi inscrisi la un sport pe care sa il practice in mod regulat. 

Copiii mai mici de 5 ani sunt in general incurajati sa participe la activitati fizice in joaca. Jocul nestructurat poate fi o varianta: alergatul, saritul, topaitul, rostogolitul, aruncarea si prinderea mingii, mersul cu tricicleta sau cu bicicleta, folosirea echipamentului de catarat din parcuri sunt toate alternative accesibile si gratuite. Daca preferi o varianta care sa se desfasoare in cadru organizat, poti opta pentru inot, balet, gimnastica.

Pentru copiii de 6 – 9 ani, practicarea unui sport intr-un cadru organizat devine mai importanta. Putem discuta, in acest caz, despre fotbal, atletism, gimnastica, inot, tenis, arte martiale, dans, patinaj pe gheata sau pe role, ski, escalada si nu numai.

Desi pot fi incepute mai devreme, unele dintre sporturi – mai ales cele de echipa, care presupun si folosirea unei tactici de joc – sunt mai potrivite incepand cu 10 – 12 ani. Aici se incadreaza fotbalul, basketul, voleiul, handbalul, hockeyul si nu numai. 

 

Atentie la sporturile de contact

Inainte de a inscrie copilul la un sport de contact, este obligatoriu sa evaluezi eficient cat de pregatit este acesta. Trebuie sa iei in calcul nu numai varsta, ci si dimensiunile fizice si gradul sau de maturitate. Intreaba-te daca aceste sporturi de contact implica agresivitate sau competitivitate si daca sunt cu adevarat potrivite pentru copilul tau.

 

Compara atent optiunile

Inainte de a opta pentru un sport sau altul, trebuie sa iti pui cateva intrebari – si sa gasesti raspunsuri sincere pentru ele. Cat de mult crezi ca ii va placea copilului tau sportul respectiv? Este el potrivit pentru varsta pe care o are copilul? Ii poate acesta ajuta dezvoltarea motorie si afectiva? Ce alternative mai am la dispozitie? Iti permiti sa sustii financiar, pe termen lung, sportul respectiv?

Evita sa implici copilul intr-un sport care nu il atrage. Evita specializarea intr-un anumit sport de la varste mici – in afara cazului in care urmaresti performanta. In general, atunci cand te fixezi pe un anumit sport, pierzi ocazia de a testa si altele, de a-ti evalua abilitatile si de a descoperi alte activitati placute. De asemenea, aceasta concentrare exclusiva creste riscul de aparitie a stresului si a epuizarii. 

 

Afla ce parere are si copilul

Este neproductiv sa duci copilul cu forta la un sport care nu il atrage sau care nu ii place. O alternativa mult mai practica si mai eficienta este sa il lasi pe el sa testeze, pe rand, mai multe sporturi, permitandu-i apoi sa se opreasca la unul anume, care i-a placut in mod deosebit. 

 

Siguranta copilului este prioritara

Si cand spunem siguranta, ne referim la doua aspecte. Siguranta fizica – in cazul copiilor sanatosi, fara nici un fel de probleme – se atinge prin respectarea unor reguli pe care copilul le va invata de la bun inceput si prin utilizarea unui echipament sportiv adecvat. Casca, genunchierele si cotierele, diverse protectii si aparatori, dar si gasirea celor mai buni adidasi pentru copii (aici o lista cu oferte pe care le-am analizat noi) intra in aceasta categorie. 

Siguranta psihica, pe de alta parte, este o problema mai delicata si care trebuie tratata la randul sau cu maxima seriozitate. Observa sau afla de la copil daca antrenorul insista pe respectarea regulilor si pe purtarea corecta a echipamentului. Afla daca antrenamentele urmeaza aceeasi rutina, cu incalzire si relaxare inainte si dupa activitatea propriu-zisa. 

Verifica daca antrenorul acorda atentie factorilor de mediu, daca are grija ca jucatorii sa fie bine hidratati, daca tine cont de temperatura si umiditate. Observa cum sunt abordate unele diferente dintre copii si cum rezolva antrenorul problema abilitatilor diferite ale jucatorilor sai. Intereseaza-te daca antrenorul beneficiaza de specializarea necesara pentru a identifica rapid o accidentare grava. Monitorizeaza felul in care antrenorul comunica cu copiii, cum abordeaza competitiile, cum reactioneaza cand echipa castiga sau cand pierde. 

Nu pierde din vedere ca ideea de baza este ca sportul sa il ajute pe copil sa infloreasca, nu sa devina un factor de stres. 

Fii un exemplu bun

Exista copii excesiv de relaxati, dupa cum exista si copii extrem de competitivi. Rolul tau, ca parinte, este sa gestionezi oricare dintre situatii, cu aceeasi diplomatie. Mentine o atitudine pozitiva si plina de incurajare. Apreciaza efortul si simplicarea si pune mai putin accentul pe castig sau pierdere.

Participa la evenimentele sportive si chiar si la antrenamente daca ti se permite. Fii tu insuti un bun model in ceea ce priveste fairplay-ul. Nu uita ca miza cea mai importanta este sa gasesti acel sport care il incanta pe copil si care il face sa ramana activ fizic si mai tarziu, ca adult. 

 

 

Lasa un comentariu

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta despre