Cum sa slabesti rapid – realitate si mituri legate de sport

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.20

 

Cand ai ajuns intr-un punct in care nu esti multumit/a de cum arati, iti vei dori ca, imediat ce incepi sa faci sport si sa iti schimbi alimentatia, sa observi cum slabesti rapid si cum te bucuri de ce vezi in oglinda. Insa multe sfaturi gasite online pot fi eronate, mai degraba mituri, care iti pun bete in roate. Iata cateva informatii, spunem noi, utile. 

 

Vrei sa iti iei viata in maini, sa faci o schimbare care sa te ajute sa te misti mai bine si sa arati mai bine, si te vei intreba “cum sa slabesc cat mai repede?”, desi acest mod de a pune problema nu este cel mai sanatos pentru rezultate de lunga durata, din pacate. Fara consistenta si determinare, slabe sunt sansele sa obtii rezultate rapide de care sa fii multumit/a in primele saptamani dupa ce spui “vreau sa slabesc”. Insa, chiar daca nu le observi in oglinda imediat, asta nu inseamna ca nu ai pus bazele unui program bun. 

 

Mituri despre slabit

“Toate caloriile sunt la fel”

Dieta joaca un rol foarte important in slabit si in mentinerea masei musculare si imbunatatirea sa, astfel ca este parte integrala pentru orice metode de slabit, avand pana la 75 – 80% din aportul adus pierderilor corporale. Totusi, chiar daca orice calorie are acelasi continut energetic, asta nu inseamna ca va avea acelasi efect asupra corpului si greutatii. In functie de macronutrienti si de tipul de hrana, se vor activa diferite procese metabolice care au efecte diferite asupra organismului si a hormonilor responsabili cu reglarea greutatii. 

Nu degeaba antrenorii de fitness si nutritionistii pot incuraja, de multe ori, un regim alimentar bogat in proteine, care slabeste rapid, da un boost metabolismului, mentine mai mult satietatea si reduce pofta de dulce. Mancarea neprocesata, in stare cruda (fructe, legume, seminte) poate fi mai satioasa decat bunatatile rafinate, precum dulciurile. 

“Slabitul este constant”

Din nefericire, cum slabim depinde de ce si cum mancam si de cat de activi suntem, putand exista perioade in care numarul de pe cantar scade, dar si unele in care acesta creste. De vina pot fi si procesele hormonale, si digestia sau retentia de apa. Asa ca nu putem spune ca slabitul va fi linear, ci ca vei vedea fluctuatii de greutate. 

“Mersul lejer scade procentul de grasime”

Cand telul este “vreau sa slabesc rapid 15 kg” si te apuci de activitate fizica, dar ai cateva kilograme in plus, va fi mult mai dificil sa reusesti folosindu-te doar de plimbari, desi acestea pot ajuta intr-o oarecare masura. Pentru schimbari evidente e necesar un program care slabeste mai energic, bazat pe exercitii cardio si fitness de intensitate medie spre ridicata, trebuind sa cresti durata exercitiilor pe parcurs. 

“Indiferent de activitate, arzi acelasi numar de calorii”

Nimic mai neadevarat. Este dovedit stiintific ca alergatul ajuta la arderea a cu 30% mai multe calorii decat mersul asa ca slabeste rapid prin depunerea unui efort mai mare in aceeasi perioada de timp. 

“Muschii sunt mai grei decat grasimea”

E posibil sa auzi des asta si sa te gandesti cum sa slabesti repede cand pe cantar iti apare aceeasi valoare sau chiar ai luat in proportii de cand te-ai apucat de miscare (ceea ce se poate intampla, daca  depui efort constant, dar nu mananci in deficit sau mentenanta). 1kg de grasime si 1kg de muschi vor avea aceeasi greutate, diferenta fiind modul in care te fac sa arati, deoarece muschii sunt mai densi decat grasimea, insa grasimea are un volum mai mare si ocupa mai mult loc in corp, de unde si aspectul “umflat” al persoanelor supraponderale.

“Poti transforma grasimea in muschi”

Grasimea si muschii sunt tesuturi complet diferite si nu poti “transforma” grasimea in muschi sau invers. E necesar sa ai o viata activa, sa imbini cardio cu fitness pentru a micsora celulele de grasime si a creste fibra musculara, astfel incat sa obtii un corp tonifiat si a nu simti cum slabesc muschii. In plus, dupa 30 de ani, masa musculara va scadea daca nu este intretinuta prin sport regulat. 

“Pot slabi intr-o anumita parte a corpului”

Din pacate, daca vei cauta cum sa slabesti rapid o anumita parte a corpului, vei afla ca acest lucru nu este posibil, indiferent cat de mult doresti sa scapi de colacei sau grasimea de la brate, de pilda. 

“Vreau sa scap de burta intr-o saptamana” este un tel nobil, insa dificil de realizat cand te confrunti cu colacei mai proeminenti sau ai un numar ridicat de kilograme in plus. Totusi, pentru tonifiere si pus bazele unui program bun de fitness acasa, te poate ajuta cel mai bun aparat de facut abdomene

Cum sa slabesti repede cu schimbari de dieta

Numarul de calorii pe zi pentru a slabi difera de la o persoana la alta, de la un punct de pornire la altul, existand diferente si in functie de varsta sau metabolism. In general, se recomanda taierea a 500 de calorii fata de consumul normal atunci cand se doreste slabirea. Postul intermitent (perioade de repaus nutritional urmate de o portita scurta in care sunt consumate mesele zilnice) este o alegere spre care se indreapta cei cu telul “vreau sa slabesc 10 kg cat mai repede”, de exemplu, deoarece duce la rezultate care incep sa se vada in primele trei luni, daca sunt adaugate si exercitii fizice, bineinteles. 

“Vreau sa slabesc repede, intr-o saptamana” este decizia spre care se indreapta persoanele care doresc sa vada schimbari imediate, insa merita stiut ca este sigur sa scazi doar pana la 1 kg pe saptamana. Altfel, poate scadea masa musculara sau metabolismul incetineste, efecte pe care nu le doresti. 

Astfel, cand iti spui “vreau sa slabesc 5 kg”, ofera-ti un ragaz de o luna, sa spunem, introducand in dieta elemente usor restrictive (deficit de 500 calorii pe zi), incercand sa mananci sanatos, mai putin procesat, tinand cont de cate si ce fel de calorii consumi si de cat de des faci sport si cat de intensiv este. 

 

Vreau sa slabesc rapid – cat sport ar trebui sa fac

Pentru a avea cum sa slabesti rapid ai nevoie de cel putin 250 minute de activitate fizica saptamanala (sau 3-4 antrenamente mediu-intense), pentru rezultatele cele mai bune privitoare la schimbarile de infatisare si forta. Efortul fizic e cel mai dificil mod de a ajunge sa obtii corpul mult visat, insa este o parte integranta a procesului de slabire rapida si tonifiere, alaturi de dieta usor restrictiva in calorii, bazata pe consumul de proteine cat mai putin procesate, legume si fructe. 

Cum sa slabesc fara stres

Studiile arata ca odihna este esentiala unui stil de viata sanatos, asa ca cel putin 7 ore de somn pe noapte vor fi necesare reglarii hormonilor poftei de mancare si metabolismului si mentinerii sale in limite normale. 

Te poti intreba cum sa slabesti cand nu ai timp pentru tine, cand trebuie sa gatesti sau sa faci sport, dar ai si probleme la serviciu sau alte surse ale stresului zilnic. Printre metodele surprinzatoare pe care le poti aplica pentru a tine sub control greutatea si anxietatea se numara yoga, meditatia, tehnicile de respiratie si chiar plimbarile in aer liber, care te ajuta sa faci pasi. 

 

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments