Dotari obligatorii pentru bicicleta cand circuli pe un drum public

Am modificat articolul ultima data pe: 24.11.20

 

Pentru ca bicicleta este un vehicul, va trebui sa respecti anumite reguli si sa iti dotezi aparatul cu niste accesorii menite a te mentine in siguranta pe drumurile publice, daca nu le detii deja.

Nu conteaza daca esti profesionist sau incepator, daca iesi in weekend la o plimbare sau faci ciclism zilnic, e important sa respecti regulile de circulatie pentru a te salva de inconveniente in trafic si pentru ca, poate, iti vor salva viata.

Codul Rutier sufera in mod regulat modificari in ce priveste regulile de circulatie pe drumurile publice, insa esenta ramane aceeasi: prin folosirea anumitor elemente de protectie, vizibilitatea ta in trafic, ca si biciclist, creste, si riscul accidentelor se micsoreaza. Iata ce dotari trebuie sa aiba bicicleta ta atunci cand iesi pe drumuri nationale publice.

 

Sistemul de franare accesibil si eficient

Orice bicicleta trebuie sa aiba frane functionale, cele mai potrivite si durabile fiind franele pe disc. Cu ajutorul lor te poti opri repede spre a evita ciocniri cu autoturisme, pietoni sau alte piedici.

Asta nu inseamna, insa, ca nu trebuie sa ai grija cum te opresti. Mai ales in oras, in ambuteiaje, ar fi indicat sa nu schimbi brusc directia de mers, nu inainte de a te asigura ca ceilallti participanti la trafic au inteles miscarea ta.

Alti ciclisti sustin ca nu e indicat sa pui frane bruste deoarece poti aluneca sau pierde controlul directiei, ori cineva te poate lovi din spate. Incearca sa incetinesti treptat inainte de a folosi franele.

 

Prezenta ghidonului

Ghidonul este obligatoriu deoarece acesta asigura schimbarea directiei si controleaza modul in care manevrezi vehiculul. Cu ajutorul sau reusesti sa eviti obstacole si sa fii stapan pe situatie. Una din interdictiile tale ca si biciclist este sa mergi cu mainile in aer, trebuind sa te afli mereu cu o mana pe ghidon.

Pe aceasta piesa poti monta oglinda care te va ajuta sa vezi in spate, sa intelegi semnele soferilor, de exemplu, sau sa observi distanta dintre tine si alt participant in trafic, din spatele tau, astfel asigurandu-te inainte de a face o depasire, de pilda.

Si luminile din fata, obligatorii, se afla tot pe aceasta piesa de caroserie, alaturi de ele putand adauga un GPS, o husa pentru telefonul mobil spre a-l transforma in GPS si pedometru, un ciclocomputer sau chiar o camera video.

 

 

Farurile vizibile pe fata

De regula, in fata se afla mereu un far mare cu lumina alba sau galbena, care sa semnalizeze prezenta ta in trafic in conditii dificile (ceata, ploaie, ninsoare, noapte). Acesta poate folosi becuri LED sau clasice menite a te face vizibil vehiculelor care vin din fata si, in acelasi timp, indeplineste rolul de lumina pe timp de noapte.

Pe langa acest accesoriu obligatoriu iti poti creste vizibilitatea si prin adaugarea unui mic sistem cu LED-uri intermitente, pentru a le oferi soferilor de pe strazile laterale sansa de a te vedea la timp.

Pentru a face o alegere durabila si eficienta, e important sa stii intre ce tipuri de becuri ai de ales. Cele mai putin vizibile sunt LED-urile de putere mica, a caror alimentare se face cu baterii de tip pastila, acestea fiind bune doar ca preventie, fiind utile pentru flash-uri intermitente.

Farurile simple cu baterii sau acumulatori au o durata de pana la 24 de ore de iluminare continua, fiind usor de montat, insa necesita inlocuirea constanta a bateriilor si au costuri aditionale din acest punct de vedere.

Variantele cu LED puternic necesita o sursa de energie mare, ce consta intr-o baterie pe care, de regula, o montezi tot in dreptul ghidonului, pe cadru, acestea fiind aproape la fel de intense precum farul masinilor. Se pot reincarca repede, insa au o durata medie de functionare, de pana la 10 ore.

Pentru calatoriile lungi sau daca nu vrei sa ai grija farului, poti investi intr-unul cu dinam (generator), care se monteaza in butucul rotii, acumuland curent pe masura ce aceasta se invarte. Astfel, nu depinde de priza si e o optiune eco. Insa nu functioneaza cand bicicleta stationeaza si are o greutate mai mare comparativ cu alte optiuni.

 

Lumina rosie pe spate

Este obligatorie pentru a te vedea vehiculele din spate. Trebuie sa fie activa noaptea, dar este utila si ziua, legal fiind sa o activezi numai in conditii potrivnice de vreme, aceeasi restrictie fiind reglementata si pentru far.

 

Elementi fluorescent-reflectorizanti rosii

Cel putin un astfel de “ochi de pisica” este necesar partii din spate a vehiculului, acesta fiind un accesoriu pasiv, care e luminat de farurile celor ce vin din spate.

 

Dispozitive reflectorizante pe roti (catadioptriile)

Acestea se pozitioneaza de obicei pe spitele rotilor, trebuind sa ai cel putin doua pe fiecare roata, pentru ca, atunci cand esti in miscare, sa se formeze un cerc continuu. In cazul multor modele de cele mai bune biciclete nou aparute pe piata, acestea se afla deja instalate sau sunt inlocuite de benzi lipite pe cauciucuri (detaliu prezent mai ales pe vehiculele pentru oras).

 

 

Imbracaminte fluorescent-reflectorizanta

E obligatoriu sa ai la indemana vesta reflectorizanta sau un alt tip de echipament similar, cand te afli in afara localitatilor sau in interiorul acestora, atunci cand iluminatul public nu este activ (noaptea sau in conditii de vizibilitate redusa).

Desi poate parea obligatorie, casca de protectie nu este un accesoriu imperios necesar. Se recomanda insa, purtarea sa pentru siguranta ta, fiind recomandata mai ales incepatorilor.

 

Prezenta claxonului

Nu este obligatoriu, insa ar trebui sa dispui de el, iar intensitatea sa ar trebui sa rivalizeze cu cea a vehiculelor pe patru roti, dar sa nu semene lor in intregime. Astfel te faci auzit si vazut in conditii de aglomeratie.

 

Obligatii de mers

In cazul in care sunt mai multi biciclisti pe drum, acestia trebuie sa pastreze un singur rand, mergand in coloana, singura exceptie cand poti merge in paralel cu un alt ciclist fiind in cadrul competitiilor.

Asa cum era de asteptat, nu este voie sa mergi cu bicicleta dupa ce ai baut alcool, dupa ce ai consumat produse stupefiante sau medicamente pe al caror prospect scrie ca nu e indicat sa conduci vehicule. Astfel, te tii si pe tine in siguranta, dar si pe ceilalti participanti la trafic.

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments