Daca iti place mult sa mergi cu bicicleta, daca iesi in ture din ce in ce mai lungi, pe distante din ce in ce mai mari, este obligatoriu sa stii sa faci unele interventii de mecanica, nu foarte complicate, care te pot scuti de la a telefona pe la prieteni ca sa te recupereze din locul in care ai ramas “in pana”.
Reglarea schimbatorului de foi este o operatiune care suna pompos, dar care e mai simpla decat cea de reglare schimbator pinioane, si majoritatea posesorilor de biciclete se ocupa singuri de aceasta operatiune. In continuare, iti vom detalia cum se face acest lucru.
Reglare schimbator foi – prima etapa
Atunci cand discutam despre foi la bicicleta ne referim, de fapt, la schimbator de viteze bicicleta, una dintre acele inventii care a revolutionat deplasarea pe doua roti si a facut pedalatul mult mai usor accesibil pe teren mult mai variat.
Fie ca e vorba despre o bicicleta de sosea sau de un MTB, ai nevoie de un suport care sa sustina piesa intr-o pozitie adecvat si, care sa iti ofere acces usor la zona vizata. Desigur, atunci cand e vorba despre confortul “mecanicului” si pozitia de lucru, sunt de luat in calcul si unele dimensiuni bicicleta asupra careia se intervine.
Primul pas este sa cobori lantul pe foaia cea mai mica si sa il urci pe pinionul cel mai mare – asta inseamna sa selectezi viteza 1. Este momentul in care trebuie sa verifici si daca schimbatorul de viteze e corect instalat: atunci cand tragi de el spre exterior, intre schimbator si foaia cea mare trebuie sa existe un spatiu de aproximativ 2 mm. Reglarea acestui spatiu, in cazul in care lipseste, se realizeaza prin slabirea cablului legat de schimbator.
Reglare schimbator foi – a doua etapa
Vei incepe ajustarea oricarui schimbator de viteze de bicicleta cu reglarea limitei inferioare. Pentru asta trebuie sa manevrezi unul dintre cele doua suruburi montate pe schimbator, mai precis pe cel marcat cu litera L (care vine de la englezescul Low).
Este foarte important sa urmaresti existenta acestui marcaj, caci la modele diferite de biciclete si pozitionarea acestui surub e diferita. Indiferent de tipul bicicletei, sau daca discutam despre o bicicleta cu roti groase, acest surub trebuie manevrat pana cand lantul este pozitionat pe mijloc in zona destinata, fara a atinge nici unul dintre cei doi pereti.
Reglare schimbator foi – a treia etapa
In aceasta faza ceea ce ai de facut este sa reglezi limita superioara. Pentru aceasta manevra va trebui ca lantul sa fie trecut pe foaia cea mare si pe pinionul cel mai mic. Ulterior, vei cauta surubul marcat cu litera H (prescurtarea de la High, in engleza).
In timpul reglajului vei urmari exact acelasi lucru: sa te asiguri ca lantul se aseaza pe zona de mijloc a spatiului dedicat
Reglare schimbator foi – a patra etapa
Aceasta etapa este macar la fel de importanta ca cele anterioare, pentru ca acum trebuie sa testezi reglajele facute anterior. Coboara lantul pe foaia din mijloc si selecteaza unul dintre pinioanele de mijloc, ca punct de pornire.
Verifica daca, in aceasta pozitie, lantul trece prin mijlocul spatiului metalic destinat.
Schimba foile si verifica daca pozitia lantului se mentine corespunzator. Lucrurile ar trebui sa fie in regula; in caz contrar, te poate ajuta optiunea de reglaj fin oferita de maneta schimbatorului.
Reglare sa bicicleta
Odata ce ai ales dimensiunea corecta a cadrului bicicletei, corespunzator inaltimii tale, mai ramane sa ajustezi inaltimea seii, astfel incat sa ai o pozitie corecta pe scaun in timpul deplasarii.
Pozitia corecta pe o sa de bicicleta este importanta din mai multe motive. In primul rand, o bicicleta cu toate reglajele facute corect iti permite sa te deplasezi in siguranta. In al doilea rand, confortul tau pe durata deplasarii depinde de pozitia pe care o ai in mers; o pozitie defectuoasa iti va solicita spatele. In sfarsit, cu cat esti asezat mai corect, cu atat efortul de pedalare va fi mai mic, plimbarea mai lina iar rezistenta ta mai mare.
Principalul lucru de care trebuie sa tii cont este ca, atunci cand te afli pe sa si pedalezi, piciorul de jos trebuie sa fie intins complet, in timp ce piciorul este asezat confortabil, cu toata zona talpii, pe pedala. In acelasi timp, cand pedala ajunge in punctul cel mai de sus, genunchiul tau trebuie sa formeze un unghi drept intre femur si sold, fara sa se ridice mai sus de aceasta linie imaginara.
Pozitia corecta nu are nici o legatura cu diferita lungime de bicicleta disponibila pe piata la modele din clase diferite. Acest parametru influenteaza pozitia spatelui atunci cand esti calare, care poate fi mai aplecata catre in fata sau mai verticala, in functie de modul tau de deplasare si de scopul urmarit. In general bicicletele de oras sunt gandite sa iti permita sa stai cu spatele drept, in timp ce cursierele te obliga la o pozitie cat mai aerodinamica, aplecat in fata.
Intretinerea bicicletei
Un lucru pe care e foarte important sa il ai in vedere este legat de intretinerea bicicletei. Pentru ca nu exista o husa pentru schimbator de viteze, acesta este in permanenta expus la praf si noroi; este motivul pentru care se recomanda curatarea sa periodica si protejarea componentelor metalice cu o vaselina adecvata.
Indiferent daca optezi pentru un model simplu si ieftin, sau pentru cele mai pretentioase biciclete din carbon, curatarea frecventa, verificarea sistemului de franare si intretinerea periodica sunt manevre obligatorii pentru ca partenera ta de drum sa fie in buna stare si sa te insoteasca in toate iesirile.
Nu uita ca atunci cand cumperi o bicicleta (o lista comparativa gasesti aici) din magazin, ar trebui sa beneficiezi atat de primele reglaje necesare iesirii pe strada cu ea, cat si de o garantie care sa iti permita remedierea prompta si eficienta a eventualelor probleme, inclusiv refacerea reglajelor – cel putin pana ce inveti sa faci singur asta.
Lasa un comentariu
0 Comentariu