Sfaturi despre mersul pe bicicleta in aglomeratii

Am modificat articolul ultima data pe: 02.04.20

 

Ai vrea sa inlocuiesti masina personala sau mijlocul de transport in comun cu bicicleta pe care nu ai mai folosit-o de mult timp, asa ca nu mai stii care sunt regulile demne de urmat in trafic? Ei bine, fie ca esti novice, amator sau pasionat al ciclismului cu siguranta se gasesc mereu noi si noi informatii care te pot ajuta.

E necesar sa cunosti si regulile de circulatie, dar si sa stii cum sa te descurci in situatii mai putin placute, cand imparti banda de mers cu masini sau pietoni, avand grija sa stii cine si cand are prioritate.

 

Nu uita de dotarile obligatorii

Pe langa faptul ca e necesar sa fii atent atunci cand te afli in trafic, indiferent ca esti inconjurat de alti participanti la trafic sau te bucuri de o strada goala, nu poti uita de echipamentul de siguranta.

Pe timp de noapte nu trebuie sa lipseasca elementele de iluminare si cele reflectorizante, care te ajuta sa fii vizibil, alaturi de care se afla si vesta reflectorizanta. Acestea iti vor fi de folos mai ales in localitatile in care iluminatul stradal nu este cel mai de incredere.

Nu poti uita de un sistem de franare bun, pe care te poti bizui in orice conditii, cele mai recomandate fiind franele pe disc, care actioneaza foarte bine in conditii potrivnice (ploaie, zapada, umezeala, noroi) si care nu uzeaza jantele si nu necesita forta mare pentru actionare.

In ajutorul tau mai vin si soneria, prin intermediul careia vei avea “voce” pe strada, astfel notificandu-i pe ceilalti participanti in trafic cu privire la prezenta ta. Iar oglinda de bicicleta te va ajuta sa vezi cine se afla in spatele tau si cat de congestionat este traficul. Astfel vei sti cand si daca este sigur sa faci o depasire, fara a impiedica o masina.

 

 

Ai grija cum schimbi directia de mers

In special in traficul aglomerat e necesar sa ai grija la momentul in care doresti sa faci o curba, deoarece schimbarea brusca a directiei poate duce la accidente, in special atunci cand soferii nu sunt pregatiti pentru miscarea pe care doresti sa o faci. Foloseste-ti mainile pentru a desemna unde vrei sa mergi, pentru a-i alerta pe ceilalti de intentiile tale.

Daca franezi brusc, poti sa produci mai mult rau, caci exista riscul pierderii controlului vehiculului sau al deraparii, ori poate veni din spate o masina, producandu-se un accident.

 

Fii atent la drum

Cand te afli pe bicicleta in multime, este indicat sa ai grija la ce se intampla in jurul tau si sa ramai alert. Ca atare, nu ar trebui sa asculti muzica sau sa ai casti in urechi, pentru a nu fi distras de la semafor si actiunile celorlalti participanti in trafic.

 

Elemente de protectie utile

Ochelarii de protectie te vor ajuta sa vezi mai bine, aparandu-ti ochii de impuritati si vant, micsorand efectul razelor solare asupra ochilor. Si casca de protectie este utila, deoarece in cazul in care se intampla un accident sau daca suferi o cazatura aceasta va absorbi socurile resimtite in mod normal la nivelul capului.

Si copiilor mici, de pana la 7 ani, purtati in scaun, nu ar trebui sa le lipseasca o casca de protectie, caci nu stii cand e necesara o manevra de urgenta sau cand iti iese o masina in fata.

 

Evita ingreunarea vehiculului

Cand stii ca traficul va fi aglomerat, pentru a te strecura mai usor si a evita sa te blochezi, evita sa porti bagaje sau cumparaturi voluminoase, caci acestea iti pot ingreuna calatoria. Rucsacul este cel mai bun prieten al ciclistului, fiind usor de purtat.

 

Depaseste vehiculele stationare cu grija

O problema cu care se confrunta adesea biciclistii este faptul ca pasagerii din masinile stationare nu se asigura inainte de a deschide portierele, devenind un obstacol, adesea de neevitat, daca se afla prea aproape. Pentru propria protectie, este de preferat sa scazi viteza in apropierea autoturismelor si sa fii vigilent.

Inainte de depasire te vei uita in oglinda in spate, pentru a fi sigur ca nu vine un automobil din acea directie, si semnalizeaza cu mana atunci cand faci depasirea, pentru ca vehiculul stationat si celelalte din trafic sa stie la ce sa se astepte. In cazul in care nu poti evita masina oprita, redu cat de mult poti viteza si pregateste-te sa franezi, daca este cazul.

Totodata, atentia la drum (si la ceilalti participanti in trafic) te poate ajuta sa eviti acrosari. Daca automobilul a oprit intr-o zona unde nu exista semafor sau alte semne de circulatie si soferul a pornit avariile, e foarte posibil ca cineva sa coboare, asa ca e indicat sa depasesti prin stanga autoturismului (partea dinspre strada) caci pasagerii coboara, de regula, pe partea dinspre trotuar.

 

 

Banda de mers

In Codul Rutier este specificat faptul ca biciclistii merg pe banta 1 de circulatie (cea apropiata de trotuar), insa cand acest lucru nu se poate, se poate folosi spatiul dintre banda 1 si banda 2. La intersectii trebuie sa te incadrezi pe banda corecta, in functie de directia spre care te indrepti cu bicicleta de oras. Pentru a merge inainte te folosesti de banda 2, iar pentru viraj la stanga de banda 1.

Cand e foarte aglomerat evita sa mergi intre banda 1 si trotuar, deoarece masinile pot stationa subit si din ele pot iesi pasageri, lucru pe care nu il prea poti evita. Iar cand esti prins intre o masina si trotuar, in trafic, se poate ca vehiculul sa opreasca, iar soferul sa nu te vada, nici in oglinda retrovizoare, nici cu ochiul liber.

Acest “unghi mort” se afla usor in spatele usii din fata, iar cand faci o depasire nu se recomanda sa te afli prea mult in aceasta zona, asa ca fie stai putin mai in spate, fie treci in fata autoturismului, daca viteza si conditiile din trafic iti permit.  

Totodata, ai grija si la dimensiunile automobilului, cu cat acesta este mai mare, cu atat unghiul de vizibilitate va fi mai mic. Asadar, fii vigilent atunci cand te afli pe bicicleta in apropierea TIR-urilor si a dubelor.

 

 

Lasa un comentariu

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta despre