Cand esti pasionat al ciclismului si doresti sa iti iei “jucaria” cu tine peste tot, se intampla sa dai si peste reglementarile in vigoare ale unor institutii si mijloace de transport nationale si internationale, precum companiile de transport feroviar, ale caror reguli si tarife pot fi diferite de la un caz la altul. Pentru a nu te trezi cu bicicleta in vagon si amenda platita, in acest articol vei invata cate ceva despre cum sa iei in siguranta acest vehicul in tren.
Prima oara cand mergi cu bicicleta intr-un mijloc de transport precum trenul poti intampina dificultati, mai ales daca nu ai avut ocazia sau nu ai crezut ca este necesar sa consulti regulamentul respectivei companii. Controlorii nu se sfiesc sa dea amenzi atunci cand sunt incalcate regulile si, uneori, fac exces de zel chiar si cand acestea sunt respectate, dupa cum relateaza unii calatori nemultumiti.
Am studiat listele cu servicii disponibile si planurile tarifare ale celor mai cunoscute si importante companii de transport feroviar, si iti vom spune in cele ce urmeaza ce trebuie sa faci pentru a cutreiera in siguranta colturile tarii, si nu numai, alaturi de prietenul tau de nadejde cu doua roti. Nu te astepta, insa, la servicii aditionale, caci tu vei fi cel care va urca si cobori “bicla” din vagon, personalul nefiind obligat sa te ajute in vreun fel.
In traficul national
Cu CFR
Pe trenuri Interregio sunt permise bicicletele doar in format pliabil sau demontat, acestea putand fi luate la clasa 1 sau a 2-a, tinand loc de bagaj de mana, singura conditie fiind ca acestea sa nu incomodeze alti pasageri. Asta inseamna ca cei care detin vehicule pe doua roti care se pot strange intr-un fel sau altul vor fi scutiti de la plata unui bilet in plus sau a vreunei taxe, obiectul fiind considerat parte din bagaj.
In cazul optiunilor clasice, lucrurile nu stau chiar atat de bine, depinzand de tipul trenului respectiv. Bicicletele nepliabile pot fi luate in mijloacele de transport feroviar dotate cu vagoane speciale pentru acestea. Fiecare persoana are dreptul la una singura si, daca esti insotit de un astfel de echipament, vei primi loc in vecinatatea spatiului destinat securizarii acestora, adica in compartimentul cel mai apropiat, fie ca faci rezervare sau iti cumperi bilet din gara.
Poti afla care tren detine un astfel de spatiu daca te uiti cu atentie pe listele cu mersul trenurilor de pe website-ul oficial CFR Calatori sau de la casele de bilete. Vei gasi in dreptul cursei o mica imagine cu o bicicleta.
Acest tip de transport nu este complet gratuit daca ai un vehicul conventional, nepliabil, pentru aducerea sa in vagon si pastrarea sa pe timpul cursei interregionale trebuind sa platesti o suma modica, de 10 lei.
In cazul curselor Regio nu exista spatii speciale destinate bicicletelor obisnuite, asa ca nu sunt oferite servicii de transport pentru acestea. In momentul verificarii biletului, in cazul in care nu detii deja un tichet si pentru vehicul, controlorul iti va aplica tariful pentru bagaje voluminoase, pentru numarul de kilometri de pe biletul calatorului. Gramajul standard taxat, indiferent de tipul sau natura bicicletei, este de 15 kg.
Daca trenul este plin de pasageri sau numarul acestora chiar excede numarul de locuri (ceea ce se poate intampla in sezonul estival, mai ales) cei care au biciclete si doresc sa urce pot fi refuzati daca nu detin un bilet pentru acestea.
La RegioCalatori
Aceasta companie de transport feroviar pentru calatori permite calatoria cu bicicleta daca detinatorul plateste tariful pentru transportul acesteia. Se stabileste in functie de numarul de kilometri parcursi de calator si poate fi cumparat si online, pentru majoritatea rutelor. Vehiculul trebuie depus si securizat in compartimetul special, calatorul fiind responsabil cu siguranta acestuia pe durata drumului, adica ii este recomandat sa il supravegheze.
Cei cu biciclete pliabile (mai multe modele comparate in aceasta lista) isi pot trata aparatul drept bagaj de mana, acesta fiind gratuit in limita a 30 de kg, si poate fi depus in zonele special amenajate pentru bagaje de mana, atata timp cat nu incomodeaza alti pasageri.
La Interregional
Aceasta companie permite transportarea bicicletelor conventionale, insa nu este gratuita. Este aplicat un tarif pe zone kilometrice, astfel de la 1 la 100 km calatorul va plati pentru vehicul in jur de 3.5 lei, iar daca va calatori pe distante peste 100 km, tariful va creste cu aproape 6 lei.
Nu exista informatii privitoare la bicicletele pliabile, insa fie detinatorul va plati o taxa modica pentru aducerea unui astfel de dispozitiv in compartiment, fie accesul ii va fi gratuit, daca se considera bagaj de mana. Pentru informatii aditionale, te poti adresa controlorului sau celor de la ghiseu.
Pe Trans Feroviar Calatori
In cazul unui astfel de tren privat lucrurile sunt mai simple. Pe orice distanta ai calatori, vei plati un bilet de 7 lei pentru o bicicleta transportata. Acest tarif poate fi platit atat la ghiseu, cat si in tren, in cazul statiilor care nu detin casa de bilete TFC.
Vehiculul poate fi depozitat in spatiile libere ale vagonului, proprietarul fiind responsabil si cu supravehgerea sa, astfel incat sa nu afecteze siguranta celorlalti pasageri, dar nici pe cea a bunului propriu. Pagubele eventuale vor fi pe raspunderea sa.
Variantele demontabile sau pliabile se comporta precum bagajele de mana, putand fi luate gratuit si puse in spatiile destinate bagajelor, cu informatia aditionala ca se va evita incomodarea celorlalti calatori.
Reguli privitoare la traficul international
In cazul tuturor curselor sunt considerate bagaj de mana variantele pliabile, atata timp cat acestea pot lua locul unuia si incap in spatiul destinat bagajelor fara a incurca sau deranja alti calatori. Asadar, pentru acestea nu este necesara efectuarea vreunei plati aditionale biletului.
In cazul optiunilor traditionale, nepliabile, acestea pot fi depozitate si securizate (dar si supravegheate pe durata cursei) in compartimente special amenajate. Proprietarul este cel care se va ocupa de supravegherea articolului propriu la plecare, in statii de corespondenta si la destinatie, personalul CFR neluandu-si aceasta responsabilitate.
Iar transportul de acest tip nu este complet gratuit, pentru bicicletele nepliabile fiind necesara achizitionarea unui bilet international in valoare de 5 euro pe vehicul. De regula, astfel de vagoane speciale sunt incluse pe durata sezonului cald, din mai pana in octombrie.
Lasa un comentariu
0 Comentariu